Důležitou změnu učinily České dráhy v otázce zastavování dálkových expresů v Hranicích.

V létě se mluvilo o tom, že v souvislosti se zkracováním jízdních dob mezi Prahou a Ostravou u nás nebudou rychlíky zastavovat. Cestující by si museli přestoupit na jiný vlak v Olomouci, ten už by pak obsloužil Lipník nad Bečvou i stanici Hranice na Moravě.

Z tohoto plánu nakonec sešlo. Nová rychlíková linka z Olomouce do Bohumína zavedena nebude, a tak Hraničané i nadále budou moci nastupovat do přímých vlaků do Prahy každou hodinu.

První denní vlak dopraví cestující z Moravy do hlavního města ještě před osmou hodinou ranní.

Cesta z Prahy do Hranic přitom zabere jen 2 hodiny a 56 minut, tedy asi o čtvrt hodiny méně než doposud.

Dráhy toho chtějí docílit zvýšením rychlosti všech lokomotiv i souprav na 160 kilometrů v hodině, což doposud neumožňovalo řazení starých typů vagonů.

„Na této lince budou nasazovány modernizované nebo nové vozy, samozřejmostí bude podle typu vozu klimatizace i zásuvky ve druhé třídě, v první třídě servis až na místo,“ vysvětlil mluvčí Českých drah Petr Šťáhlavský.

Podle jeho slov staré jídelní vozy, které mohou jet jen stočtyřicetiki­lometrovou rychlostí, už prý nebudou mezi Prahou a Moravou jezdit.

RegioJet nemá v Hranicích kde prodávat

Jak to s rychlostí vlaků skutečně bude, to je otázkou, neboť konkurenční Regiojet, který víc než 140 kvůli starým lokomotivám jet nemůže, zvládne stejnou trasu z Prahy do Hranic jen o dvě minuty déle.

Od prosince žluté vlaky nabídnou jednou denně nové mezinárodní spojení až do slovenské Žiliny.

Nevýhodou pro klientelu z Hranicka však stále zůstane fakt, že na hranickém nádraží nelze jízdenky na tyto spoje koupit.

„Nemáme tam vhodného partnera. České dráhy nás prodávat nechtějí a jednání se společností provozující trafiku kvůli jejich smlouvě s ČD taky nedopadla. Chceme ale hledat provizního prodejce mimo nádraží. Například v Ústí nad Orlicí je jím městské informační středisko,“ sdělil tiskový mluvčí Student Agency Aleš Ondrůj.

Zároveň podotkl, že Regiojet eviduje řadu zákazníků z Hranic, Valašského Meziříčí nebo Hustopeč nad Bečvou, kteří ukazují, že nákup jízdenek přes internet pro ně není problém.

Černý puntík: vlaky na Valmez

Černý puntík si i nadále zaslouží spojení osobními vlaky na trase mezi Hranicemi a Valašským Meziříčím. Nejvíce jsou ochuzeni lidé z Teplic nad Bečvou, Černotína nebo Milotic a Hustopeč nad Bečvou o víkendu.

Pokud v sobotu nestihnou odjet z Hranic před pátou odpoledne, další vlak je domů dopraví až po osmé večer.

Ještě horší je situace v opačném směru dopoledne, kdy vlak z Hustopeč do Hranic odjede v 8.47 a další ve stejném směru v Hustopečích zastaví až po dlouhých čtyřech hodinách.

Rytmus Hranice - Přerov nebude pravidelný

Nový jízdní řád ale jinak mnoho změn nepřináší. Prakticky na minutu stejně v hodinovém taktu zůstane jezdit rychlíková linka Brno – Bohumín, která při cestě obsluhuje také Přerov a Hranice.

Osobní vlaky mezi dvěma největšími městy okresu ale v pravidelných hodinových intervalech jezdit nebudou.

Pravidlem je, že osobní vlak z Hranic do Přerova jede okolo půl a v opačném směru zhruba v celou hodinu, to se ale v průběhu celého dne mění a minuty odjezdů se liší.

Vyhledat spojení s využitím nového grafikonu už v těchto dnech není problém, internetové vyhledávače již s novou databází odjezdů i příjezdů pracují.