„Pokud budeme jako město prioritně tuto akci zařazovat a financovat přípravu územního rozhodnutí, máme šanci, že se dostane do finančního plánu krajského úřadu a mohli bychom tedy město Hranice zabezpečit poměrně významným obchvatem, který řeší napojenost dálnice a lepší dopravní situaci obslužnosti průmyslového parku bývalé Sigmy,“ řekl starosta města Jiří Kudláček.

Obchvat města by měl začínat kruhovým objezdem na ulici Bělotínská a dále povede směrem k areálu Sigmy, za kterou překročí železniční trať a bude pokračovat k ulici Potštátská, na kterou se napojí. A právě překročení železniční trati je ještě v řešení.

Most nebo estakáda

„Studie je ve své polovině a vyplývá z ní, že jako nejvýhodnější varianta je nadjezd nad železnicí, tedy most nebo estakáda. Po všech odborných odhadech, které se v té oblasti prováděly, vychází most neporovnatelně výhodněji, než kdybychom se snažili železnici podejít,“ vysvětlil vedoucí odboru rozvoje Marek Kuchta.

Trasa plánovaného obchvatu Hranic

Nejdražší totiž není samotná stavba podjezdu či nadjezdu železnice, ale výluky, které stavbou mohou vzniknout. V případě mostního řešení by tak měly být menší ztráty.

„Mostaři už na tom pracují a v momentě, kdy budeme mít celou studii v rukou, což bude v červnu letošního roku, budeme schopni prezentovat dílo, jak bude přibližně vypadat,“ dodal Marek Kuchta.

Běh na dlouhou trať

„Příprava takové akce neznamená, že i zítra takovou stavbu vybudujeme. Systém práce je především v tom, že je potřeba komplexně obchvat naplánovat. V územním plánu zajistit koridor, ve kterém se stavba může konat. Kompletní stavbu musíme zajistit ve spolupráci s krajským úřadem, protože velikost investice je pro město neřešitelná,“ řekl starosta Jiří Kudláček.

Pokud se městu podaří dotáhnout celou inženýrskou práci do přijatého územního rozhodnutí, tak je podle starosty reálná šance, že by Hranice mohly být městem, které by krajský úřad ve stavbě obchvatu podpořil.

Město Hranice už dokonce jedná o výkupu pozemků od soukromých vlastníků.

Bez průmyslové zóny

Obchvat města se měl původně využít i k přístupu do průmyslové zóny, která tam měla vzniknout. Město ale momentálně nemá velký zájem průmyslovou zónu budovat.

„Budeme se bavit, jestli oblast nebudeme chtít využít jinak. Možná si řekneme, že další firmy v Hranicích nepotřebujeme, protože všic

hni z Hranic, kteří chtějí pracovat, tak pracují a jenom si sem taháme další pracovní sílu z okruhu 1 200 kilometrů,“ řekl Marek Kuchta.

Lobby za Palačovskou spojku

„Palačovská spojka je specifická v tom, že se rozkládá na území tří krajů a tomu, komu nejvíc pomůže je město Hranice. Olomoucký kraj je v tom ale prostorově nejméně. Nejvíce se to týká Zlínského kraje a ten by na to měl nejvíce tlačit,“ řekl místostarosta Ivo Lesák.

Město musí být ve svém zájmu v celé věci velice aktivní, aby se Palačovská spojka pohnula správným směrem.

„Jedná se o 16 kilometrů, které by se měly do roku 2019 rozběhnout. Do této doby nikdo z nás nemá tu sílu na to, aby to popostrčil dále,“ dodal Ivo Lesák.

Je ale jasné, že Palačovská spojka nepomůže jen Hranicím, ale propojí také Českou republiku se Slovenskem a vytvoří tak důležitou dopravní trasu.