Část z nich - tedy asi dvě stě padesát kousků – můžou od soboty obdivovat návštěvníci hradu Helfštýna.

„Někdo začne se sběratelstvím v raném věku, někomu vydrží až do dospělosti. A mně vydrželo. Exponáty, které jsou tu k vidění, jsem shromáždil za posledních pětadvacet let," přiblížil. Výstava v prostorách třetího nádvoří je rozčleněna na několik sekcí.

Modely jsou v měřítku 1:80, mají tedy na délku asi třicet centimetrů. „Zastoupena jsou evropská sportovní a cestovní auta, oko návštěvníků ale upoutá i velká kolekce amerických vozidel a také výběr vítězů pověstné ankety Vůz roku, kterou pořádá časopis Auto Visie," popsal.

K zajímavostem patří sovětský diplomatický dopravní prostředek značky Čajka, ale také obojživelné vozidlo německé výroby. Lákadlem americké sekce jsou zase zmenšené modely značek Ford, Chevrolet, Chrysler nebo Oldsmobil. Nové kousky získal sběratel buď zakoupením od prodejců, nebo na burzách.

„Mezi klenoty patří vzácné Ferrari Daytona, Lamborghini, ale také řada drahých Mercedesů nebo Rols-royce. Nechybějí ani české tatrovky a škodovky," doplnil. Většina těchto aut byla vyrobena až v poválečných letech. Ve vitrínách jsou ale i vzácné kousky z již zaniklých automobilek.

Cestu na vernisáž, která se konala ve výstavních prostorách kovářského nádvoří, si našly v sobotu odpoledne desítky lidí. Kromě ředitele Muzea Komenského v Přerově Radima Himmlera se slavnostního zahájení zúčastnil také olomoucký hejtman Jiří Rozbořil.

„Řadu jiných dopravních fenoménů jsme už prezentovali. Ať už to byly v roce 2011 historické bicykly, nebo automobiloví veteráni, kteří si u nás dávají sraz pravidelně," řekl kastelán hradu Jan Lauro. Organizátoři expozice chtěli na tuto tradici navázat.

„I dopravní prostředky mají svou minulost a zajímavé příběhy a my je chceme prostřednictvím této výstavy převyprávět. Všechny byly provázány s uměleckým nebo klasickým kovářstvím. Čím více ale byly moderní, tím méně toho hutného kovu bylo. Chceme představit ještě kapitolu, ve které kovové části převažují nad plastem," uzavřel.