Zábrany proti hluku jsou na dálničním úseku Lipník nad Bečvou – Bělotín umístěny jen v nejhustěji osídlených úsecích. Lidem z horní části Hrabůvky už dopřány nebyly.

„Slyšíme každý kamion, který po dálnici projede,“ postěžoval si Roman Post, který má v horní části obce dům i provozovnu. Byl si prý novou vozovku osobně prohlédnout a narazil na železnou dilatační spáru, která je podle něj položena tak nešťastně, že působí spíše jako překážka. „Když na ni auto najede, mírně ho to nadnese a dopad zpátky na vozovku je opravdu slyšet až k nám domů,“ vysvětlil Post.

„Připadáme si tady jako v průmyslové zóně. Z jedné strany je slyšet kamenolom, z druhé dálnice a ze třetí železnice, která vede sousedními Drahotušemi,“ posteskl si.

Ve střední části obce lidé novým dálničním provozem nijak zvlášť netrpí. „My tady z dálnice neslyšíme nic. Ty zábrany jsou opravdu účinné. Horší je to na horním a dolním konci vesnice,“ zrekapituloval situaci v Hrabůvce Josef Vaculík.

Dálniční úsek Lipník nad Bečvou – Bělotín byl slavnostně uveden do provozu 25. listopadu loňského roku. Kolaudací však prošel jen zčásti. Stavba dostala zatím jen povolení k předčasnému užívání. „Téměř všechny objekty už jsou zkolaudovány, ale úplně všechny ještě ne,“ přiznal stavbyvedoucí díla Aleš Novák ze společnosti Skanska. „Například protihlukové stěny ještě razítko nedostaly,“ upřesnil.

V červnu loňského roku vybrali hygienici několik míst, na nichž následně proběhlo měření hluku. Letos v červnu se bude celý měřící proces opakovat a podle výsledků přijme zhotovitel a investor stavby příslušná opatření. Do té doby bude na dálnici probíhat zkušební provoz, který by měl odhalit i další případné nedostatky díla. I ty prý pak budou odstraněny.

„Předpokládám, že kolaudace proběhne nejdříve na podzim letošního roku,“ odhadl termín úplného dokončení dálničního úseku Novák. „Do té doby bych obyvatele Hrabůvky rád požádal o trpělivost,“ uzavřel.

Kateřina Kapková