Zatímco za jedničkové jsou považovány bezproblémové stavby, sedmičkou se označují ty, které naléhavě volají po rekonstrukci.

Podle odborníků je v současnosti v přerovském regionu na šedesát procent mostů, které lze zařadit do horšího průměru – a dostaly by buď čtyřku nebo pětku.

Most do Teplic: dvacet milionů

„Mosty na ucelených silničních tazích se podařilo z velké části spravit. V novotě jsou mosty na Tovačovsku a v letošním roce se bude opravovat také přemostění mezi Bedihoští a Kojetínem,“ uvedl mostní technik Jiří Vlček ze střediska údržby jih Správy a údržby silnic Olomouckého kraje.

Podle jeho slov asi šedesát procent ze všech 327 mostů na Přerovsku a také Prostějovsku, které spadají pod správu jih, volá po opravách.

Nejedná se sice o havarijní stavy, ale na jejich vzhledu se už výrazně podepsal zub času. „Asi v nejhorším technickém stavu je most mezi Sušicemi a Novými Dvory, který má šestku na stupnici naléhavosti oprav. Chystá se také rekonstrukce přemostění přes řeku Bečvu v Hranicích ve směru na Teplice,“ vyjmenoval akutní investice Vlček.

Jen oprava mostu na Teplice nad Bečvou si vyžádá náklady ve výši 15 až 20 milionů korun. Pro město Přerov znamenalo podle jeho slov velkou úlevu dokončení nákladné opravy Mostu Legií u elektrárny, která přišla na 180 milionů korun.

„Tento most byl totiž naposledy spravován někdy před třiceti lety,“ řekl již dříve jeden ze zástupců firmy, která prováděla opravy. Tuto stavbu financoval Olomoucký kraj.

Mostní čety? Hudba minulosti

„Je ale spousta menších mostů, které by bylo potřeba opravit. Výhledově se chystá například oprava mostů v Lazníkách nebo v Oprostovicích,“ nastínil některé z plánovaných investic na příští léta Vlček.

Podle jeho slov byly vytipovány i další stavby na Přerovsku, které se dočkají nového kabátu. „Vše ale závisí hlavně na financích,“ poznamenal.

Přestože podle expertů není žádná konstrukce ve vyloženě havarijním stavu, nikdy není záruka absolutní jistoty a bezpečnosti.

„Pamatuji si třeba případ starý dvacet, kdy u nadjezdu v Lipníku upadly římsy,“ vzpomněl si jeden z odborníků na tuto problematiku.

Podle jeho slov měly ve své době opodstatnění takzvané mostní čety, které pravidelně prováděly kontrolu a stavební údržbu jednotlivých přemostění. „Ty byly ale počátkem devadesátých let zrušeny,“ podotkl.

Opraví čtyři mosty mezi Teplicemi a Hustopečemi

Podle provozního náměstka Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) v Olomouci Pavla Študenta plánuje letos společnost opravy čtyř mostů na silnici mezi Teplicemi nad Bečvou a Hustopečemi.

„Budou se provádět v rámci oprav silnice v tomto úseku, o žádných dalších rekonstrukcích na Přerovsku ale nevím,“ řekl Študent.

Jak dále poznamenal, na silnicích první třídy jsou všechny mosty ve vyhovujícím stavu. Investice do oprav mostů se snaží zajistit v rámci svých možností také města.

Například v Přerově, který patřil v minulosti díky svým architektonicky zajímavým stavbám mostů k ojedinělým místům na Moravě, se pohledy místních už delší dobu upínají k rekonstrukci Tyršova mostu.

Ten byl za války vybombardován a nyní je na jeho místě nevzhledná lávka. Stavba nového Tyršova mostu by se měla začít realizovat už letos.

Vedou se však ostré diskuse, zda most zprůjezdnit pro dopravu. Spory provázely i vzhled mostu. Lidé nechtěli na místě někdejšího architektonického skvostu nechat postavit moderní přemostění s gigantickými oblouky a ocelovými lany.

Radnice nakonec zvolila variantu, která připomíná původní historickou stavbu. „Z hlediska technického stavu je asi nejzchátralejší právě lávka u sokolovny na místě bývalého Tyršova mostu,“ potvrdil nutnost investice vedoucí odboru dopravy přerovského magistrátu Lubomír Štukavec.

Opraví most v Komenského

Investice do oprav mostů realizují také v Hranicích. „Provádíme pravidelné kontroly technického stavu a na základě výsledků pak naplánujeme opravy,“ přiblížil vedoucí odboru dopravy hranické radnice Zdeněk Kolomazník.

Podle jeho slov začaly už vloni na podzim rekonstrukce dvou mostů v Drahotuších, s jejich dokončením se počítá na jaře letošního roku. Jak podotkl, není momentálně žádný most v Hranicích rizikový.

„Na druhou polovinu letošního roku je naplánována rekonstrukce mostu v Komenského ulici v Hranicích,“ řekl Kolomazník. Důvodem jeho opravy je snížení povolené nosnosti. Tato stavba si vyžádá zhruba 900 tisíc korun.