Vadí jí, že zaplatí za poplatky u lékaře a za předepsání receptů během dvou měsíců téměř tisíc korun, což pro ni jako důchodkyni není zanedbatelná částka.

Protože užívá čtrnáct druhů léků, reforma zdravotnictví ji citelně zasáhla. „Nevím, jak na problém upozornit, a tak jsem zvolila tento způsob protestu a napsala ministrovi Julínkovi otevřený dopis,“ vysvětlila Janáčová.

Od dopisu si slibuje, že se bude ministerstvo situací zdravotně postižených zabývat.

V otevřeném dopise žena mimo jiné píše:

„Jsem invalidní důchodkyně a po zaplacení bytu, plynu a elektřiny mi zůstane 3,5 tisíce korun. Za léky doplácím 500 korun, u tří lékařek pak 90 korun. Jen za vypsání receptů to dělá dohromady dalších 420 korun. Za dvacet let, co jsem v invalidním důchodu, jsem na tom nebyla finančně tak špatně jako teď. Proč musí nemocní a staří lidé zachraňovat naše zdravotnictví?“ ptá se ve svém dopise zoufalá důchodkyně.

Stížností lidí na novinky ve zdravotnictví podle zástupce přerovské organizace Svazu tělesně postižených Stanislava Šmahlíka přibývá.

„Už jsme od našich členů obdrželi několik tvrdých stížností a já osobně považuji zavedení poplatků za hrubý zásah do finanční situace tělesně postižených,“ řekl Šmahlík.

Spousta invalidních důchodců totiž podle jeho slov žije v garsonkách nebo v jednopokojových bytech a po zaplacení nájemného ve výši 5 tisíc korun a léků jim z důchodu ve výši 7 až 9 tisíc korun příliš peněz na živobytí nezbývá.

Ministerstvo zdravotnictví zatím obdobný způsob reakce na zdravotnickou reformu, jaký zvolila invalidní důchodkyně z Přerova, nezaznamenalo.

Podle mluvčího ministerstva zdravotnictví a ředitele odboru komunikace s veřejností Tomáše Cikrta už sice na stole ministerstva přistála celá řada stížností, nikoliv však otevřený dopis ministrovi.

„Chodí k nám spíše obecné výhrady nebo se lidé dotazují na změny a chtějí poradit. Dopisů, týkajících se konkrétně poplatků u lékaře, je však velmi málo,“ popsal Cikrt.

Přestože je ministerstvo zahlceno dotazy od obyvatel z celé České republiky, pracovníci podle jeho slov zodpoví všechny dotazy. „Dříve nebo později vyřídíme všechny písemné žádosti,“ ubezpečil mluvčí Cikrt.