Retardéry v Komenského ulici nevyvolávají v řidičích vůbec žádné nadšení. Jsou umístěny jen pár desítek metrů od sebe, tvoří se u nich fronty a pro vozidla se sníženým podvozkem byla chvíli v jednom úseku nepřekonatelnou překážkou. Radnice po čase uznala, že některé stížnosti jsou oprávněné a dva nejvíce kritizované polštáře nechala přebudovat. Ukázalo se totiž, že nesplňují příslušné normy.

„Když jsme přeměřili jejich výšku, vyšlo najevo, že práce byla v tomto úseku odvedena špatně. V rámci reklamace jsme tedy nechali práh pod křižovatkou U černého orla rozbít a udělat znovu,“ řekl vloni Deníku tiskový mluvčí hranické radnice Petr Bakovský.

Kritiku však od počátku sklízí i četnost prahů. „Jako řidič z povolání jezdím po celé republice, ale s něčím takovým jsem se ještě nikde jinde nesetkal,“ kroutil před rokem hlavou Jan Moudrý ze Zlína. „Skoro na každém kroku musím brzdit, protože je na cestě buď retardér, nebo přechod pro chodce,“ rozčiloval se.

Čeho je moc, toho je příliš

Podle odborníků jsou zpomalovací prahy z hlediska zklidnění dopravy ideálním řešením.

„Nesmí jich však být příliš, jinak se minou účinkem,“ řekl vloni v diskusi o stavu ovzduší na schůzi zastupitelů Jiří Bílek ze Zdravotního ústavu v Ostravě. Konkrétně k situaci v hranické ulici Komenského se ale tehdy nevyjádřil.

Zpomalovací prahy sice zbrzdily ve frekventované ulici dopravu, ale v jednom místě přitom překračovaly povolený hlukový limit.

„Nechali jsme tam změřit hlučnost a ukázalo se, že tento prvek je o něco hlučnější než ty ostatní v Komenského ulici,“ uvedl v roce 2009 Bakovský. Výška prahu byla tentokrát správná, ale nápravu vyžadoval nájezd na retardér. Byl příliš příkrý a tak ho město nechalo prodloužit. I tato oprava šla podle tvrzení města na vrub dodavatele.

Přesto skončilo následné měření hluku pro Komenského ulici dost bledě. Podle zjištění brněnského Centra dopravního výzkumu jsou v noci zvýšené hygienické limity hluku v horní polovině ulice překračovány. Ze studie dále vyplynulo, že při stanovené třicetikilometrové rychlosti, na kterou je tam provoz omezen, jednoznačně dominuje hluk automobilových motorů. Pokud by byly z dané lokality zpomalovací prahy odstraněny a silnice by byla opatřena nízkohlučným povrchem, snížila by se hodnota hluku v inkriminovaných místech až o sedm decibelů.