Podnikatel Roman Štencl vedl dvaadvacet let jedinou pekárnu v okrese Jeseník. Podle jeho slov je nynější situace v pekařině za poslední čtvrtstoletí nejhorší.

„Tento obor je zasažený jak nárůstem cen vstupních surovin, tak energií, které hrají velmi významnou roli. Dalším z velkých problémů je, že v oboru chybí lidé. Spojily se všechny problémy, jaké si může člověk představit,“ řekl.

Ohledně růstu nákladů je celý obor v kleštích.

„Dříve ceny od mlýnů platily půl roku, dnes dodavatelé mění ceny třeba co týden. Pekárny jsou ale vázané smluvními cenami hlavně směrem k řetězcům. Vyjednávání o změně cen v reálném čase je velmi těžké. Pekařům se zvednou ceny energií a surovin ihned, ale domluvit navýšení cen pečiva hned nejde. Ve smlouvách je třeba ustanovení, že pekař o změně cen informuje minimálně měsíc dopředu a pak se teprve vyjednává, jaká ta změna bude,“ ilustruje.

Velkým problémem v pekařině, o němž se v současnosti tolik nemluví, je nedostatek pracovníků. Pekařina je oborem s častými nočními nebo víkendovými směnami. Navíc to není práce nijak královsky placená a fyzicky poměrně namáhavá.

Problémy posledních týdnů, zejména rostoucí ceny elektřiny, plynu a vstupních surovin dopadají také na Pekařství Tiefenbachová-Skopalová v Olomouci.

„Zdražování drtí všechny, ale pekárny to odnášejí nejvíc. Energie stále rostou, od července nám dodavatel zvýší ceny elektřiny a stejně tak zdražují další vstupy. Navíc je u nás vysoký podíl ruční práce, například na výrobě jednoho rohlíku se podílejí průměrně čtyři lidé. Někdo musí připravit těsto, vyrobit rohlík, upéct jej, vyexpedovat a rozvézt do obchodů, aby se k zákazníkovi dostal včas a čerstvý,“ sdělila majitelka pekařství Vladimíra Skopalová.

Ceny vstupů prudce rostou

Kromě energií podle ní prudce rostou také ceny základních surovin, které jsou pro výrobu pečiva potřeba.

„Mouka zdražila ze sedmi na 16 korun za kilogram. Litr oleje šel nahoru z 25 na 60 korun, ať je to slunečnicový či řepkový. Vejce rovněž podražila. O několik korun na ´kile´ vzrostly také ceny cukru, i když tam je to zatím nejméně znát. Letos jsme proto museli naše výrobky už dvakrát zdražit,“ konstatovala podnikatelka.

Cena za kilogram pšeničnožitného chleba z jejího pekařství se aktuálně pohybuje okolo 43 až 47 korun, klasický „bílý“ rohlík dodávají obchodníkům za 2,30 koruny.

Strach z příliš drahého pečiva zřejmě některé lidi přiměl k nadměrným nákupům surovin, které slouží k domácímu pečení
Šest balíčků mouky, a dost. Obchody omezují prodeje surovin na pečení

„To jsou ceny pro naše odběratele. Samozřejmě záleží na tom, jak si je obchodníci navýší a kolik pak zákazník v prodejně za náš chléb či rohlík platí. Poslední dobou je znát, že lidé šetří a kupují pečiva méně, dojídají starší chléb a nevyhazují už tolik pečiva jako dříve,“ popsala změny v chování spotřebitelů Vladimíra Skopalová.

Pokud zdraží málo, budou prodělávat

Neustále narůstající náklady doléhají také na rodinné pekařství MaM, které má vlastní pekárnu v prostějovské místní části Domamyslice a osm vlastních prodejen.

Ilustrační snímek
Kdo mohl, zdražil, někteří končí. Pekaři balancují na hraně přežití

"V současnosti nevíme přesně, o jakou částku máme zvýšit cenu výrobků, abychom neohrozili naši konkurenceschopnost na trhu. V případě, že zdražíme hodně, nebudeme prodávat. Naopak, pokud zdražíme málo, budeme prodělávat. Ceny energií šly výrazně nahoru. V současnosti platíme třikrát vyšší zálohy než v loňském roce,“ popsal spolumajitel podniku Michal Makovec.

Před půl rokem stál rohlík z jejich produkce tři koruny a kmínový chléb o hmotnosti 900 gramů 39 korun. Aktuálně jsou čísla jiná.

Zdražení o dvě třetiny

„Cena rohlíku v našich prodejnách je čtyři koruny, chléb nyní stojí 45 korun. V průměru jsme museli podražit o dvě třetiny. Navíc se ceny různí, protože máme několik různých odběratelů a s každým máme jinou dohodu,“ vysvětlil Michal Makovec.

Blízké budoucnosti v řádech několika měsíců se zatím neobává.

Ilustrační foto
Jahodový selský trh už v sobotu na olomoucké tržnici

„Vzhledem k tomu, že se naše pečivo stále dost prodává, tak vidím příští měsíce docela dobře. Nedokážu ale říci, jaká budoucnost nás čeká za několik let. Jsme totiž menší regionální pekárna a začínají se objevovat značné rozdíly mezi velkými a malými pekárnami. U lidí začíná hrát mnohem větší roli cena, než kvalita nebo podpora regionálních produktů,“ poznamenal spolumajitel pekařství MaM.