V okrese Přerov se za první pololetí roku, respektive od 1. ledna do 26. června, událo celkem 360 dopravních nehod, což je o 16 více, než ve stejném období minulého roku.

Z dalších srovnání vyplývá, že nepatrně přibylo nehod s těžkým zraněním a mírně ubylo nehod s lehkým. Snížil se také počet nehod, za které mohl alkohol.

„Nejčastějšími příčinami nehod za toto období byl nesprávný způsob jízdy, nedání přednosti v jízdě a překročení stanovené rychlosti," uvedla přerovská policejní mluvčí Miluše Zajícová.

Dopravní nehody zavinili nejčastěji, a to v 270 případech, řidiči motorových vozidel. Účastníci provozu řídící nemotorové stroje pak chybovali ve 27 dopravních situacích a chodci v pěti.

Obecně se za nejnebezpečnější místo v okrese dá považovat křižovatka Na Horecku u Lipníka nad Bečvou, kde se od poloviny roku 2006 do dnešních dnů stalo již 73 nehod, které ve čtyřech případech skončily tragickou smrtí.

„V tomto úseku došlo od tohoto data také k dvaadvaceti těžkým zraněním a dvaapadesáti lehkým," dodala policejní mluvčí.

Tato nebezpečná křižovatka byla prvně upravena v půli roku 2006. Hned poté však zaznamenala devatenáct nehod.

„Původně tam byla křižovatka ve tvaru písmene T, jak se ale vytvářel obchvat Lipníku, došlo ke změně na průsečnou křižovatku," uvedl zástupce vedoucího Dopravního inspektorátu v Přerově Petr Vařecha.

I když se o dva roky později výrazným způsobem změnilo její značení, smrtelných nehod výrazně neubylo. Jednou z příčin může být zvyk místních řidičů, protože dříve byla vedlejší silnice křižovatky cestou hlavní.

„Riziko úseku výrazně zmírnila nová značka Stop, dej přednost v jízdě!, už při vjezdu na křižovatku je navíc povrch silnice zvýrazněný červenou reflexní barvou a stopka je i na vozovce," uvedla dříve vedoucí střediska údržby Jih Správy silnic Jarmila Skopalová.

Město Lipník nad Bečvou už několikrát usilovalo o změnu křižovatky na okružní. Po neúspěšných jednáních však v současné době od těchto aktivit ustoupilo.

Někteří řidiči pak upozorňovali na nepřehledné napojení na čtyřproudou vozovku E 442 ve směru z Přerova do Hranic při výjezdu ze silničního obchvatu u Lipníka nad Bečvou, kde dříve bránily výhledu stromy.

„K žádným nehodám tam v tomto úseku nedocházelo. Je pravda, že toto místo je nepřehledné. Lepší viditelnosti bránily hlavně stromy, které jsou ale zčásti už vykáceny," řekl poručík Petr Šenk z Dopravního inspektorátu v Přerově.

Nebezpečná místa na Přerovsku

Riziková místa na Přerovsku

I v Přerově je několik rizikových míst, na které jsme s přispěním našich čtenářů v seriálu upozornili. Jedno se již dočkalo nápravy.

Na problém s přecházením u křižovatky na rohu Husovy a Kojetínské Přerovský a hranický deník upozornil Ivo Lausch, který urgoval nápravu u vlastníka komunikace, Olomouckého kraje.

„Auta, která vyjíždějí z Husovy ulice od nádraží, nemají dostatek prostoru při odbočování vpravo, a tak v poloměru při odbočení vezmou zadní části soupravy přilehlou krajnici i s chodníkem, na němž stojí chodci. Ti musejí před valícím se kolosem uskakovat," popisoval situaci před téměř dvěma měsíci.

Při nedávné rekonstrukci vozovky v těchto ulicích se již s tímto komplikovaným místem počítalo a bylo upraveno. Zda k lepšímu, ukáže čas.

I na další přechody v Přerově nás upozornili naši čtenáři. Těm leží v žaludku především dopravně vytížený úsek Velké Novosady – Tržní, zrušené přechody u křižovatky ulic generála Štefánika, Durychovy a Tovární a cyklostezka z Želatovic končící v poli, kde jsou cyklisté nucení vjet na silnici.

V posledním zmiňovaném místě se v květnu stala vážná dopravní nehoda, při níž cyklistku srazilo rychle jedoucí auto. K dokončení této navazující stezky směrem do Přerova však brání vykoupení jednoho z pozemků, kudy má vést.

Hranice na tom nejsou o moc lépe

Motoristé, cyklisté a chodci to nemají jednoduché ani v Hranicích. V minulých týdnech a měsících jsme vás upozorňovali jen na některé nebezpečné úseky či další nástrahy, se kterými se účastníci dopravního provozu ve městě či jeho okolí musejí vypořádat.

Zřejmě jedním z nejnebezpeč­nějších míst mezi Hranicemi a Valašským Meziříčím je křižovatka pod Teplicemi nad Bečvou s odbočkou na Opatovice.

Podle přerovské policejní mluvčí Miluše Zajícové se v tomto místě staly už v roce 2009 dvě dopravní nehody. Toto číslo se pak až do loňského roku každoročně opakovalo. Letos se v tomto úseku stala zatím jen jedna nehoda, následky ale byly bohužel smrtelné.

Někteří čtenáři se na internetové diskuzi přimlouvali pro dopravní značku Stop, dej přednost v jízdě!, jiní by preferovali dokonce kruhový objezd. K žádným opatřením se ale zatím neschyluje.

Přechod u Bonveru si strážníci pohlídají

Naopak Dopravní inspektorát v Hranicích naznačil možné změny u přechodu pro chodce poblíž podniku Bonver v Hranicích, které by vedly ke zvýšení bezpečnosti. Přechod u Veličky, který je navíc v těsné blízkosti zatáčky, a právě vedlejší bílé pruhy u Bonveru jsou i podle vedoucího odboru dopravy Zdeňka Kolomazníka vůbec nejnebezpečnější ve městě.

„Jediná možnost by byla vyčlenit asi šest set nebo sedm set tisíc korun na rekonstrukci přechodu s tím, že by tam vznikl středový ostrůvek," sdělil šéf dopravního oddělení v Hranicích Zdeněk Kolomazník.

Zmíněné krizové místo by mělo být podrobeno větší pozornosti hranických strážníků, což přislíbil i jejich velitel.

„Podle mého názoru by k bezpečnosti ale měla přispět spíše dopravně-technická opatření," řekl velitel Městské policie v Hranicích Miroslav Mann.

Také cyklisté by si jistě představovali komfortnější průjezd Hranicemi. Situaci jim ale výrazně zhoršuje celková doprava ve městě, která je zejména ve špičce dost komplikovaná. Přestože se v programu pro rozvoj města už uvažovalo o zavedení dalších cyklotras, pásy po okrajích silnic pro jízdní kola zatím v mnoha místech chybějí.

Kvůli své bezpečnosti tak v mnoha místech cyklisté využívají raději chodníky než samotné silnice.

„Jezdím často do Přerova a vím, že přímo pro cyklisty jsou tam vymezené prostory už přímo na chodníku. Měli by to zavést i tady v Hranicích," řekla k tématu cyklistka Marta Zatloukalová.

V rámci programu rozvoje města pro roky 2012 – 2020 vypracovalo Centrum Dopravního výzkumu Brno odbornou studii, která zahrnuje hned čtyři významné cyklotrasy napříč celým městem.