Už teď je ale více než jisté, že pro některé investice na Moravě nebude pátek třináctého zrovna šťastným dnem.

Konkrétně pro Přerovsko jsou v následujících letech klíčové stavby dvou úseků dálnice D1 – a to z Přerova do Lipníku nad Bečvou a z Říkovic do Přerova.

Zda se ale ocitnou na seznamu nepohodlných, v tuto chvíli ministerstvo odmítá prozradit.

„I když se na nás ze všech stran valí dotazy starostů obcí, kteří se ptají na ten svůj úsek silnice, nemůžeme na ně nijak reagovat. O pevném seznamu rozhodne vláda až na svém zasedání v pátek, a do té doby jsou úvahy předčasné,“ předeslal Jakub Ptačinský z tiskového odboru ministerstva dopravy.

Neoficiálně se ale už nyní spekuluje o tom, že je ohrožena stavba migračních koridorů a mokřadů v rámci dálnice D 47 z Lipníku nad Bečvou do Bělotína.

Ředitelství silnic a dálnic zaujalo vyčkávací postoj.

„Nic jiného nám ani nezbývá, než čekat. Územní rozhodnutí na stavbu dálnice z Říkovic do Přerova už bylo vydáno, stavba ale vázne na nedostatku financí na výkupy pozemků,“ shrnula poslední vývoj kolem tolik diskutovaného obchvatu Přerova mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Martina Vápeníková.

Vedení přerovského magistrátu spolu se zástupci zlínského hejtmanství už v předstihu vyrazili do boje a založili občanské sdružení, jehož cílem je prosadit stavby odkládaných úseků.

„Cílem jsou mimo jiné i lokální stavby jako R 49 Hulín – Fryšták, R 55 v celém průchodu Zlínským a Olomouckým krajem nebo napojení Přerova na dálnici D1 mimoúrovňovým křížením,“ uvedli ve svém prohlášení zástupci sdružení, k němuž se připojily i velké přerovské firmy jako Precheza nebo PSP Engineering.

Mluvčí magistrátu Bohuslav Přidal doufá, že ke zmrazení stavby dálnice z Říkovic do Přerova nakonec nedojde.

„Už na prvním seznamu nerealizovaných investic, který před časem zveřejnil ministr Bárta, stavba dálnice z Říkovic do Přerova chyběla. Máme tedy šanci, že se tam neocitne ani teď,“ poznamenal.

Přesto Přerov do budoucna sází hlavně na stavbu vnitřního průtahu městem – takzvaného průpichu. I za ten hodlá lobbovat nově vzniklé občanské sdružení.

„Přerov je zahlcen dopravou a my to musíme řešit. Ředitelství silnic a dálnic navíc zpracovalo odbornou studii, která náš záměr posvětila,“ vysvětlil přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD).