Vše by tak mělo sloužit především ke zviditelnění zážitkové turistiky na českém, moravském a slezském venkově.

Možnost prezentace svých služeb či výrobků v současnosti využily desítky podnikatelů, kteří se tak mohou zviditelnit nejen u nás ale také v celé Evropě.

„V tuto chvíli je kompletně zmapovaných asi padesát subjektů, dalších třicet je nasmlouvaných. V rámci hranického regionu se nám podařilo najít asi deset podnikatelů. Vzhledem k tomu, o jak malý region se jedná, to je celkem úspěch,“ řekla zástupkyně manažera projektu a ředitelka Hranické rozvojové agentury Michaela Škrobánková.

Tato desítka prý pochází ze všech koutů hranického regionu.

„Jedná se o podnikatele z Partutovic, Všechovic, Skaličky, Poruby, nebo Slavíče,“ vyjmenovala některé části zúčastněných.

Pestrý je prý také rozsah služeb, kteří tito lidé zájemcům budou nabízet.

„Jsou to zemědělci, výrobci regionálních produktů, poskytovatelé ubytování nebo třeba farmáři,“ dodala Škrobánková.

Hledají dál

Počet zhruba padesáti poskytovatelů služeb pochopitelně nestačí. Kolik řemeslníků a podnikatelů nakonec bude celý projekt zahrnovat na samém konci, je zatím ve hvězdách. Podle manažerky projektu Zdenky Noskové by byla ideální tisícovka podnikatelů.

„Číslo, které ale musíme naplnit, je 650. Dává nám to hodně práce, ale s tím jsme do toho také šli,“ uvedla.

Organizátoři tak hledají další zájemce a budou v tom pokračovat až do konce projektu, tedy do listopadu 2013.

„Protože projekt zasahuje celou Českou republiku, rozesíláme informace o možnosti se zapojit více kanály. Oslovili jsme všechny mikroregiony, odbory cestovního ruchu v jednotlivých krajích i destinační managementy o pomoc s vyhledáním nejvhodnějších subjektů. Rovněž probíhá přímé vyhledávání na internetu,“ konstatovala manažerka projektu.

Rodiny s dětmi

Jednou z cílových skupin, které by měly venkov za tímto účelem navštívit, jsou mladé rodiny s dětmi.

„Poptávka u mladých je opravdu výrazná. Dá se říct, že vyhledávání dovolené na venkově je čím dál žádanější, “ sdělila Škrobánková.

To potvrdila také manažerka Nosková.

„Poptávka souvisí i se vzrůstajícím zájmem po farmářských trzích, kdy lidé často vyhledávají zdravé potraviny, zdravý životní styl nebo návrat ke kořenům. Rodiče často vyhledávají tento styl trávení volného času jako protiváhu hektického městského života, kvůli finanční dostupnosti nebo také z vzdělávacích důvodů,“ řekla.

Projekt, který je financován z dotace Integrovaného operačního programu EU – Národní podpora cestovního ruchu, si vyžádá téměř deset milionů korun.

„Nejvíce peněz spolyká návštěva všech farmářů a podnikatelů. Vše se navíc překládá do čtyřech světových jazyků. Do francouzštiny, angličtiny, němčiny a holandštiny. To je také docela velká položka,“ vysvětlila Nosková. Naopak návštěvníci ani podnikatelé za své přičinění prý nic neplatí.

Další festivaly

Nápad prezentace služeb, výrobků, ale vlastně také celého venkova kvituje také předseda Spolku pro obnovu venkova ČR Eduard Kavala, starosta Bělotína.

„Každý nápad, který venkov nějakým způsobem oživí, jednoznačně vítám. Kdyby se povedlo jen deset procent toho, co mají v plánu, považoval bych to za přínosné,“ řekl.

K podpoře projektu a zážitkové turistiky mají sloužit také festivaly Prázdniny na venkově, z nichž ten první proběhl na konci října. Další přijdou na řadu v příštím roce.

„Proběhl rovněž první workshop. V současné době je navrhován a programován nový web projektu. Kromě výroby dalších propagačních materiálů a přípravy dalších workshopů, se chystáme v lednu a únoru propagovat jak projekt Prázdniny na venkově, tak jednotlivé jeho účastníky na veletrhy cestovního ruchu do Brna a Prahy. Celou dobu probíhá sběr dat, kdy jsou navštěvovány jednotlivé farmy, ubytovací zařízení a dílny," uzavřela Nosková.