Symbolickou jízdou parního vlaku oslavila v sobotu 140. výročí existence trať mezi Brnem a Přerovem. Nastoupit na trase mohl každý, kdo měl o projížďku zájem.

Šlechtična, plně naložená pasažéry, vyrazila z Brna před půl desátou ráno. Lidé z Přerovska a okolí do ní mohli nastupovat na zastávkách v Kojetíně, Chropyni a ve Věžkách. V Přerově si vlak udělal malou přestávku asi ve čtvrt na jednu po poledni. Na čtvrtém nástupišti vítaly lokomotivu davy lidí a před nádražím vyhrávala k významnému jubileu kapela Letokruhy.

„Parní lokomotivy mám rád a považuji je za mimořádně krásnou technickou památku. Je to stroj, který má duši,“ řekl jeden z účastníků slavnostní jízdy David Adamovský z Brna.

Vítat Šlechtičnu přijel s flašinetem a v dobovém kostýmu také Petr Staník z Olomouce. „Můj děda jezdil na lokomotivě, táta taky a i já jsem u dráhy,“ vysvětloval Staník.

„Cítím určitou nostalgii, protože můj dědeček s babičkou bydleli v Osičanech a pamatuji si, jak tudy ještě koncem 70. let projížděla parní lokomotiva,“ líčila také Eva Vaculíková. Ta do Přerova dorazila spolu se synem z Němčic nad Hanou. „Zpátky už ale pojedeme normálním vlakem,“ poznamenala.

Součástí oslav v Přerově byla i výstava Klubu modelové železnice a cestující si mohli pochutnat i na malém občerstvení. „Trať mezi Brnem a Přerovem má velký význam. Je to vlastně spojovatelka dvou velkých aglomerací – Brněnska a Ostravska. Proto se také o Přerovu právem mluví jako o důležitém železničním uzlu,“ shrnul přednosta provozního obvodu Přerov Bohuslav Vrba.

Úsek mezi Přerovem a Brnem čeká nákladná modernizace a v budoucnu by zde měly vlaky projíždět rychlostí až 200 kilometrů za hodinu po dvou kolejích. Modernizací projde i železniční koridor v Přerově. „Některé přípravné práce už začaly, ty hlavní jsou ale naplánovány až na březen příštího roku,“ informovala přednostka stanice v Přerově Víta Wolfová.