Jako první přijde na řadu obnova trati mezi Blažovicemi u Brna a Nezamyslicemi na Vyškovsku. Téměř čtyřicetikilo­metrový úsek bude veden z větší části jinudy, než vlaky jezdí dnes.

Vyžádá si to mimo jiné stavbu čtyř tunelů. „Stavba je v současné době před zahájením realizace přípravné dokumentace. Vše však pravděpodobně nezačne dříve než v roce 2012,“ uvedl Pavel Halla, tiskový mluvčí Správy železniční a dopravní cesty.

Vlaky nebudou zastavovat

Otázkou zvyšování rychlostí na tratích v České republice se zabývá ministerstvo dopravy. To zároveň řeší problém, jak vyřešit dopravní obslužnost menších měst na trase. Není totiž technicky možné, aby vlaky zastavovaly v takové rychlosti ve všech dosavadních zastávkách.

Rekonstrukce si vyžádá i nové staniční zabezpečovací zařízení třetí kategorie, elektricky vyhřívané výhybky a řadu vyjednávání. Rychlostní koridor má totiž vést po mimodrážních pozemcích, s jejichž odkupem mohou nastat problémy.

Jakmile bude stavba zahájena, železničáři budou dělat maximum pro to, aby železniční dopravní tepna napříč Moravou zůstala po celou dobu zachována. „Přesto se zvažují i výluky. Přeprava bude zajištěna náhradní autobusovou dopravou. Nákladní vlaky budou muset jezdit jinudy,“ popsal Halla.

České dráhy jsou připraveny

České dráhy jsou podle vlastních slov připraveny na rychlejší provoz prakticky ihned. „Již nyní disponujeme vozidly, která rychlosti 200 kilometrů za hodinou mohou dosáhnout. Jde o to, že jsou stavěna na 200 km/hod, ale jsou schválena jen na stošedesátku, protože vyšší rychlost nyní nikde v Česku nevyužijí,“ informoval Petr Šťáhlavský z tiskového oddělení Českých drah.

Dráhy mají k dispozici sedm rychlovlaků Pendolino a mohou využívat rakouské lokomotivy Taurus. Ty dosahují rychlosti až 230 kilometrů v hodině. I řada osobních vozů může po kolejích jezdit rychleji, než mohou nyní využít.

V současné době navíc probíhá dodávka dvaceti kusů zbrusu nových lokomotiv Škoda 380, které jsou stavěny na dvousetkilometrovou rychlost.

Na Přerovsku je nyní prioritou číslo jedna revitalizace železničního uzlu a prostor stanice. Ta začne letos v září a pokračovat bude do roku 2012, kdy železničáři zahájí stavbu vysokorychlostní tratě do Brna. Prvním otevřeným rychlostním úsekem bude s největší pravděpodobností trať z Prahy do Berouna. V plánu je rychlost až 260 kilometrů za hodinu.