„Je začátek února a dosud nebylo uzavřeno výběrové řízení na dodavatele stavby, které běží už od loňského jara. Přitom máme územní rozhodnutí, stavební povolení a na investici jsou peníze. To je neskutečné! Nevěřím, že začnou stavět v první polovině letošního roku. Budeme rádi, když to bude někdy na podzim," míní starosta Lipníku Miloslav Přikryl, podle kterého zatím proběhlo pouze první kolo výběrového řízení.

Mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák přitom už dříve ujišťoval, že stavba úseku z Přerova do Lipníku začne na jaře. „V letošním roce je na ni vyčleněna částka 1,9 miliardy korun. Stavět se začne v jarních měsících a úsek by měl být zprovozněn do tří let," řekl.

„Nevěřím tomu. Loni na to měli vyčleněných dvě stě milionů a pořád se nic neděje," komentoval to starosta Lipníku.

Jak dopadla primátorova mise?

Přerovský primátor Jiří Lajtoch (ČSSD) jednal tento týden v Praze s ministrem dopravy Zbyňkem Stanjurou (ODS) o dokončení obou úseků dálnice. Z debaty má prý dobrý pocit, přestože jí předcházela ostrá výměna názorů formou korespondence mezi primátorem a vedením rezortu.

„Ministr problémům Moravy rozumí, protože byl primátorem Opavy. Dohodli jsme se, že budeme pravidelně každého čtvrt roku informováni o přípravě obou úseků – z Přerova do Lipníku i z Říkovic do Přerova," shrnul.

Město se prý nebrání ani spolupráci s ministerstvem dopravy a hodlá pomoci s výkupy pozemků, které stále brzdí stavbu úseku z Říkovic do Přerova.

„Ministr sám přišel s tím, jestli by do toho město nechtělo vstoupit a vykupovat pozemky s tím, že by nám to pak propláceli. Výrazně bychom tím pomohli urychlení příprav," řekl primátor.

Jednali i o průtahu

Jedním z bodů jednání bylo i společné memorandum města a Olomouckého kraje o financování vnitřního průtahu Přerovem, který je nezbytný pro vyřešení katastrofální dopravy.

Memorandum schválili radní loni v srpnu a Přerov se v něm zavázal přispět na stavbu vnitřního průtahu částkou 36 milionů. Kraj by měl poskytnout 51 milionů a zbytek uhradí Ředitelství silnic a dálnic.

Stavba, jež přijde zhruba na čtvrt miliardy korun, by výrazně ulehčila dopravě v centru města. Rezort ale ještě za vedení bývalého ministra dopravy Pavla Dobeše (VV) prosazoval variantu dokončení stavby dálnice D1 a tvrdil, že si obyvatelé Přerova musejí vybrat mezi dálnicí a průpichem. Na obě akce totiž v rozpočtu nebyly peníze.