Již nyní je však okolojdoucím chodcům jasné, že rodič s kočárkem či člověk na invalidním vozíku zdolají chodníky v horní části ulice jen stěží.

„Chodník na levé straně ulice z pohledu ze zdola je v jednom úseku příliš úzký. Projdu tudy já, ale opravdu nevím, jak by se tam mohl vejít dětský kočárek,“ postěžoval si vúterý 21. říjnaobyvatel Hranic Emil Kostka starší, který také redakci na celý problém upozornil.

Chodník je v jedné části široký pouze šestapadesát centimetrů, osmnácti centimetry navíc pak chodcům přispívá ještě obrubník. Kočárek, jehož vnější rozchod se pohybuje okolo šedesáti centimetrů tedy po chodníku projede jen těžko. Obtížně se na chodníku budou vyhýbat také lidé, kteří půjdou proti sobě. Prostor těsně podél chodníku bude totiž vyhrazen pro parkování.

To, že je místo pro chodce skutečně příliš úzké, potvrdil i Jiří Jeřábek z investičního oddělení městského úřadu, který má rekonstrukci na starost. Autor celého projektu Jaroslav Svítek k tomu dodal: „Nemohli jsme to vyřešit jinak, prostorově chodník zůstává stejný jako dříve. Nyní jej však upravíme tak, aby byl bezbariérový a přejezdný.“

Chodcům nezbude, než řešit situaci následovně: ten, kdo se na chodník nevejde, bude muset z chodníku sejít, obejít zaparkovaná auta, a pak se na chodník vrátit. Prostor za zaparkovanými auty bude kromě tohoto obcházení sloužit také pro zásobování přilehlých obchodů. Danou zónu chce sice město od hlavní silnice oddělit opticky, jak se však v terénu bude pohybovat člověk se zrakovým postižením, nikdo neupřesnil.

Rodiče s kočárkem či invalidé se s tímto obcházením budou muset smířit. Součástí protilehlého chodníku jsou totiž tři schody, které by překonali jen stěží. Stavební firma tam sice chodník rozšířila, ale schody zachovala.

„Výškový skok v tomto místě je tak velký, že ho jinak než schody překonat nemůžeme,“ uvedl Jeřábek.

S realizací projektu zcela nesouhlasí architektka a matka dvou dětí Tereza Kostková. „Myslím, že realizátoři projektu měli myslet více na chodce než na zachránění několika parkovacích míst. Měli chodník rozšířit tak, aby se chodci mohli bezpečně pohybovat. V ulici Komenského teď není jediný bezbariérový vstup. Nehledě na to, že stavbou nedodrželi dodatek Ministerstva pro místní rozvoj k vyhlášce 369/2001.“

Podle vyhlášky musí být chodníky široké nejméně 1500 mm a jen v některých případech lze tuto hodnotu snížit na 900 mm. Na rekonstrukci Komenského ulice získalo město dotaci 14,5 milionu korun. Akce je spolufinancována Evropskou unií a Evropským fondem pro regionální rozvoj.

Zkrácená verze vyhlášky

Podle dodatku 1.4.1. k vyhlášce Ministerstva pro místní rozvoj 369/2001 musí být chodníky široké nejméně 1500 mm. Dále také v 1.1.4. překážky na komunikacích pro pěší, zejména stožáry veřejného osvětlení, dopravní značky, stromy, telefonní automaty, musí být osazeny tak, aby byl zachován profil šířky nejméně 1500 mm, tuto hodnotu lze snížit až na 900mmu technického vybavení komunikací a svislého dopravního značení.

Zdroj: Ministerstvo pro místní rozvoj

Pavlína Chmelařová