Plány na výstavbu heliportu ale již v počátcích na několik měsíců usnuly, hlavně kvůli volbám a změnám ve vedení měst. Podle posledních informací, které zveřejnili představitelé Olomouckého kraje, ale jeho vzniku už nic v cestě nestojí.

Stavba je jednou ze sedmi investičních akcí, které schválili olomoučtí radní. Jak novinářům řekl hejtman Olomouckého kraje Martin Tesařík, kraj celkem ušetřil zhruba 9,3 milionu korun. Nové finanční zdroje se podařilo získat zejména z úspor při výběrových řízeních, jak uvedl.

„Vybudování heliportu v Kojetíně je zahrnuto do těchto investičních akcí a doporučil jsem jeho financování schválit na dalším zasedání, které se bude konat dvaadvacátého září,“ sdělil Tesařík.

Pro vznik přistávací plochy pro záchranáře, která bude určena pro celý bývalý přerovský okres, byl Kojetín zvolen už od počátku. Olomoucký kraj spolu s vedením města po vzájemné dohodě a posouzení lokality z hlediska vhodnosti pro leteckou službu vybrali místo před místním zdravotním střediskem. V případě Kojetína je ale vytipovaný pozemek majetkem kraje, nikoli města.

„Jde o pozemek Olomouckého kraje a stavět se na něm začne ještě letos,“ potvrdil vedoucí tiskového oddělení kanceláře hejtmana Olomouckého kraje Ivo Heger.

Kojetín a jeho podíl

I když je hlavním investorem a zajišťovatelem celé akce kraj, Kojetín se již od počátku na vzniku heliportu výrazně podílel.

„Hlavní slovo má sice kraj, nicméně celá akce vznikala samozřejmě i ve spolupráci s námi. Od začátku jsme vznik heliportu iniciovali, navrhli jsme místo, pomohli zajistit pozemek a podobně. Také jsme přislíbili napojení na elektřinu a budeme se podílet i na vzniku osvětlení celé přistávací plochy,“ řekl starosta Kojetína Jiří Šírek. Kromě osvětlení a zpevnění plochy dojde i na vybudování příjezdové cesty.

Krajská osmička

V kraji má vzniknout celkem osm takových přistávacích ploch.

„Vytipovaná místa pro přistávací plochy vrtulníků záchranné služby jsou ve Zlatých Horách, Jindřichově u Hanušovic, Protivanově, Moravském Berouně, Konicích, Šternberku a Kojetíně,“ vyjmenoval lokality mluvčí Heger.

Každé z těchto míst přitom musí splňovat určité požadavky, aby zde mohly v budoucnu vrtulníky přistávat. Jak ale už v počátcích projektu uvedl ředitel krajské záchranné služby Ivo Mareš, i když jsou plochy nazývány heliporty, doslovně je tak nelze brát, protože na heliport jsou kladeny jiné a hlavně vyšší nároky.

„Zde se jedná o přistávací plochy se zpevněným povrchem a osvětlením,“ podotkl. Ceny vybudování jednotlivých ploch se budou lišit podle toho, jak velkých zásahů na nich bude potřeba.

Vrtulníky letecké záchranné služby mohou teoreticky v podstatě přistát kdekoli, když je to nutné, komplikace však nastávají například za snížené viditelnosti. Právě proto se představitelé Olomouckého kraje k vybudování heliportů rozhodli. Ty mají v budoucnu především usnadnit zásah zdravotníků při nehodách a zároveň urychlit dobu, za kterou se zraněný dostane do nemocnice.

NADĚŽDA ŠVRČKOVÁ

SOUVISEJÍCÍ

Slibovaný heliport? Není. Začíná se znovu jednat

Před kojetínskou poliklinikou vznikne heliport