„Chcete vědět, o kolik mi klesly tržby? V lednu byly třikrát větší. Zboží už prodávám jen přes internet, protože sem přijde tak osm až deset lidí denně," postěžoval si.

„Zrušili mi chodník a stavba navíc blokuje parkoviště, takže se mi zákazníci obloukem vyhnou," dodal.

Řidiči, kteří městem projíždějí, narazí na bagry a stavební techniku hned na několika místech. Souběžně se totiž buduje nejen nová okružní křižovatka u pošty, ale upravuje také veřejné prostranství mezi ulicemi Bratrská a Souhradní.

Aby toho nebylo málo, opravuje se i kanalizační stoka v Palackého a Losertově ulici. A trochu stranou vzniká od poloviny července i nová okružní křižovatka Na Horecku, která má vyřešit nepřehlednou dopravní situaci v místě častých smrtelných nehod. Na tuto stavbu si naštěstí nikdo z místních nestěžuje.

Je to hrozné, ale nenaděláme nic

„Nejsem řidička, a tak se mě to naštěstí úplně netýká. Ale rozkopaná je půlka města a na hodně místech. Myslím, že se to mohlo udělat postupně," vyjádřila svůj názor třeba Lucie Rohrbachová.

„Je to hrozné, ale nenaděláme nic. Máme dům v Týně a musíme se k němu nějak dostat," poznamenala také důchodkyně Anežka Brázdová, která se společně s manželem pokoušela dostat přes rozkopanou ulici na druhou stranu. Projít některými náročnými úseky je ale hlavně pro důchodce nebo maminky s kočárky problém.

Mnozí lidé v Lipníku jsou ale věční optimisté a snaží se bagrování pod svými okny nějak přestát. „Přežít se musí všechno. Na hluk a provoz z dopravy jsem naštěstí zvyklá," usmála se mladá žena z domu, který se nachází přímo uprostřed staveniště.

Že pozitivní náladu místních lidí hned tak něco nezlomí, potvrzuje i skupinka projíždějících cyklistů.

„Autem nemá smysl vůbec jezdit, na kole to zvládneme rychleji. Když uvidíme rozkopaný chodník, jen sesedneme z kola," řekl jeden z cyklistů a pochválil starostu za to, že se snaží vzhled města změnit. „Až to bude hotové, tak budou všichni spokojení," soudí.

Jak dlouho to bude trvat?

„Ukončení stavby je naplánováno do konce září," nastínil už dříve starosta města Miloslav Přikryl s tím, že investorem stavby je Olomoucký kraj. V rámci okružní křižovatky vzniknou nové přechody pro chodce i veřejné osvětlení.

Výrazně se změní i organizace dopravy ve městě. Propojí se ulice Hranická, Loučská, Palackého a Smetanova. Řidiči, kteří pojedou směrem od Hranic například do Týnu nad Bečvou, nebudou muset objíždět celé město po jednosměrném městském okruhu, jak tomu bylo dosud.

Velkým ulehčením bude také odklonění těžké nákladní dopravy nad 12 tun mimo hradební okruh v centru města.

„Je to hlavní důvod stavby, zabrání se tak průjezdu kamionů, které převážejí štěrk z nedalekého kamenolomu," uzavřel Miloslav Přikryl.