Do Hranic přijel Rudy Linka se dvěma spoluhráči, hráli s ním basista Joe Michales a bubeník Hayden Hawkins. Tento koncert byl jedním z důkazů, že pokud se v programu klubu objeví skutečná kvalita, hraničtí posluchači ji dokáží ocenit.

S Rudym Linkou jsme si popovídali krátce před koncertem, když se vrátil z procházky po Hranicích.

Včera jste hrál ve Valašském Meziříčí, tam jste určitě byl už několikrát.
Hráli jsme tam potřetí.

Ale v Hranicích jste poprvé…
To ano.

Viděl jste hranické náměstí?
Ano, teď jsme tam byli. Je pěkné, opravené, viděli jsme tam krásnou věž, co to je?

Stará radnice…
Aha, a taky ten zámek, ten je nádherný, i ten klub tady…

Ptám se proto, že pořádáte na některých náměstích v Čechách a na Moravě akci s názvem Bohemia Jazz Fest. Líbilo by se vám pro tuto akci takové náměstí v malém městě na Moravě?
Víte, z Bohemia Jazz Festu je teď najednou obrovská akce. Původně jsem to sice zamýšlel jako větší akci, nějak se to logicky vyvinulo – mám chalupu u Prachatic, takže Prachatice. To je v jižních Čechách, kde se našel i sponzor, který chtěl mít jedno zastavení v Českých Budějovicích. A pak jsem v kontaktu s americkou ambasádou a ta chtěla mít jeden koncert v Praze. Teď už je to ale obrovská akce. Letos už to bylo 7 měst a 9 dní, každý den 4 hodiny. Celé to stálo 9 milionů. Mám tady štáb lidí, co Bohemia Jazz Fest celý rok připravují. Dostáváme hodně e-mailů, kde nám lidi píšou, že by chtěli, aby to bylo u nich. Ale to není tak jednoduché.

Pro návštěvníky jsou koncerty Bohemia Jazz Festu zadarmo, to pro vás znamená, že musíte najít sponzory.
Lidé si neuvědomují, že i když je něco zadarmo, není to laciné. Není možné rychle se rozhodovat, kde se koncert Bohemia Jazz Festu uspořádá. Krásných náměstí je v České republice hrozně moc, v podstatě je to každé druhé.

Proč jste vlastně chtěl, aby to bylo zadarmo?
Bydlím ve městě, které je založeno na penězích. V New Yorku se točí velké peníze. Ale lidé by se divili, kolik kultury je tam zadarmo. Můžete přijít, nemusíte si kupovat lístek, kultura je všude kolem vás. Hraje se třeba v parcích. Nikde jinde se to neděje. Říkal jsem si, že jestli si to někdo zaslouží zadarmo, tak je to tady, protože jsme byli tak dlouho za železnou oponou. Vstupné na Bohemia Jazz Fest by muselo být vysoké, což by nebylo úměrné platům, které tady jsou. Může sem třeba Madonna, která prodá tisíce lístků. Pak se v recenzi dočtete, že zpěv nebyl nic moc, ale tanec a choreografie byly skvělé. Ale Madonna je přece především zpěvačka! Tak se lehce stane, že sem budou jezdit jen povrchní věci.

Zmínil jste se, že město New York dává na kulturu hodně peněz…
Kultura je byznys, když do ní investujete, vrátí se vám to. Češi jsou kulturní národ, ale do kultury peníze nikdo nechce dát. Lidé tady hřeší na to, že kulturní bohatství tu máme a vlastně jen využíváme dědictví. Je třeba se rozhodnout, jestli budeme zemí Antonína Dvořáka nebo levných automobilek. Ale to už jsem zabředl do filozofických otázek…

Tak obraťme list. Jak často pobýváte v ČR?
Máme tady chalupu, na které býváme tak dva měsíce přes léto. Chalupu pořád opravuju. Pak sem jezdím občas na pár dní. A teď jedeme takovou speciální šňůru.

V čem je speciální?
Nejedu ji se svými tradičními spoluhráči, ale jsou tu se mnou dva kluci z New Yorku, se kterými jsem šňůru ještě nejel.

Magdalena Gladišová