Princip matematické olympiády, která se koná pod záštitou Jednoty českých matematiků a fyziků, je od běžných soutěží poněkud odlišný.
„V září jsme dětem rozdali celkem sedm matematických úkolů, ony si je odnesly domů a tam na nich několik týdnů pracovaly. V listopadu donesli někteří žáci první tři splněné úlohy, za další dva měsíce další tři a tak dále,“ vysvětluje učitelka matematiky ZŠ Bělotín Petra Charouzová.
Tato olympiáda je naprosto dobrovolná a každý může k výsledku daného úkolu dojít svým vlastním zvoleným způsobem. Většinou se jedná o úkoly geometrické, u kterých hraje velkou roli logika a uplatnění matematických znalostí v praxi.
Pomáhají jim někdo? Pozná se to
„Učitel zpravidla pozná, jestli žák na dané úloze pracoval sám nebo mu někdo pomáhal,“ tvrdí Charouzová a dodává, že většina žáků se opravdu poctivě snaží vypočítat zadané příklady sama.
Svědčí o tom například dvojice příbuzných – Aleše a Vojty Novotného. Oba jsou žáky páté třídy, oba se do olympiády zapojili, ale každý z nich zvolil při výpočtu jiný postup a každý z nich měl jiné chyby.
„Nemají vždycky všechno vypočítáno správně, ale už to, že mají většinu zadaných úkolů dobře, jim umožňuje postup do okresního kola,“ vysvětluje kantorka. Vojta se letos v okresním kole umístil na 12. až 17. místě, Aleš na 19. až 30. místě.
38 olympioniků z Bělotína
Olympiáda je rozdělena do dvou kategorií. V první soutěží žáci 5. a 9. tříd, ve druhé žáci 6., 7. a 8. tříd. V Bělotíně se letos školního kola zúčastnilo 38 dětí. Nejvíce se dařilo deváťáku Adamu Čalovi, který se v okresním kole umístil na 1. až 2. místě a proto postoupil do kola krajského.
„Spravedlivé je na této olympiádě to, že se k výsledkům nelze dobrat nijak jinak než jejich vypočítáním. Účastníkům při této soutěži nepomohou ani tabulky, ani internet, zkrátka nic,“ uzavírá Charouzová, která má v bělotínské škole na starosti ještě i jiné matematické soutěže, jako je například Pythagoriáda a další. (ka)