Městská rada tak v dubnu dala přednost variantě, při které nemusí vracet částku, jež byla na zhotovení retardérů přidělena. Získané peníze tak sice oknem nevyletí, řidiči ale ještě dva až tři roky budou muset při průjezdu ulicí obrnit trpělivostí.

Na retardéry si obyvatelé obecně stěžují, a to nejen proto, že je s nimi spojená nadměrná hlučnost i zvýšené znečištění životního ovzduší. Tyto problémy potvrdila také místostarostka Hranic Pavla Tvrdoňová (Změna pro Hranice).

Ta v minulosti seznámila zastupitele města s různými způsoby, jak opravu nepohodlných silničních prahů opravit. Ve hře byly v podstatě dvě protichůdné varianty. „Můžeme počkat, až skončí dvouletá udržitelnost projektu a poté si můžeme upravit retardéry, jak chceme. Nebo si je podle svého můžeme upravit již nyní, ale musíme vrátit finanční částku, která byla vynaložena na její zhotovení," řekla před časem místostarostka, která má dopravu ve městě pod svou správou.

Retardéry se tedy v nejbližší budoucnosti opravovat či kompletně rušit nebudou. Nejen nadcházející hrozba vrácení dvousettisícové dotace, která zástupce města zavazuje k další dvouleté nečinnosti, ale i následné změny na silnici by podle vedoucího dopravního sektoru v Hranicích Zdeňka Kolomazníka činila pět set tisíc korun.

„Celkově by tato záležitost přišla zhruba na půl milionu korun. Tato částka zahrnuje odstranění retardérů, vrácení dotace a nahrazení novým asfaltem," řekl šéf dopravy v Hranicích.

Ten se s místostarostkou shodl na možnosti pozdějšího snížení retardérů a prodloužení jejich nájezdových ramen. „To jsme skutečně navrhovali. Zachování současného stavu bylo nutné kvůli získaným dotacím. Rada teď v podstatě rozhodla, že dva a tři roky se nebude dělat nic. Co se bude dít potom, to nevím," řekl vedoucí dopravního oddělení Zdeněk Kolomazník.

Co dál? Není rozhodnuto

Jisté tedy je jen to, že o změně neuspokojivé situace vedení města uvažuje. Avšak o tom, jestli alespoň za dva roky dojde pouze k dílčím úpravám, nebo k celkovému odstranění brzdících prvků, zatím není rozhodnuto.

„Rada města nám doporučila snížit výšku retardérů o dva centimetry a prodloužit nájezdy o jeden metr s tím, že současný materiál by zůstal stejný. Navrhovali jsme ale, aby byly tyto žulové kostky větší, stejně jako to je v případě jednoho z retardérů. Míra hlučnosti je pak nižší," dodal vedoucí odboru dopravy.

Místostarostka Pavla Tvrdoňová pro Hranické zpravodajství uvedla, že pokud by se k pracím přistoupilo už letos, šlo by pouze o dočasné opravy a nebylo by vyloučeno, že v budoucnosti by se silniční prahy musely upravovat znovu.

„Hrozilo, že by v příštích letech bylo zapotřebí ještě dalších finančních prostředků na úpravu retardérů," konstatovala Pavla Tvrdoňová pro televizní zpravodajství.

Kvůli retardérům v Komenského ulici řidiči často volí průjezd přes Masarykovo náměstí. To však i kvůli bezpečnosti chodců chce radnice v Hranicích taktéž omezit.