Zákon o provozu na pozemních komunikacích totiž říká, že téměř každá silnice by měla být neustále průjezdná v obou směrech.

Šest za sebou stojících osobních automobilů a na každém z nich botička. Tento jev byl před pár dny k vidění na výjezdu z Galašovy ulice u potoka Veličky.

„Někteří řidiči mi za to přišli osobně vyčinit. Musel jsem jim vysvětlit, že zákazová značka sice v této lokalitě není, ale že by přesto v těchto místech stát neměli,“ řekl šéf hranických strážníků Miroslav Mann.

Podle něj totiž zákon jednoznačně nařizuje ponechat na městské komunikaci prostor k průjezdu v šířce šesti metrů. „Pro zastavení to neplatí, ale pro stání ano. Pokud někdo v úzké ulici odstaví auto na celý den, pak tam opravdu blokuje provoz,“ uvedl vedoucí strážník.

Celou sérii botiček v jednom jediném úseku však strážníci nechávají nasazovat jen výjimečně. „Je pravdou, že téměř žádné hranické sídliště zákonem stanovenou povinnost nedodržuje. A jiná města jsou na tom určitě stejně,“ konstatoval Mann.

Konkrétně v Galašově ulici však podle Manna ohrožují zaparkovaná vozidla u krajnice školáky, kteří docházejí na ZŠ Šromotovo. „Když jdou ze školy, nemohou přes ta auta vidět, jestli náhodou ze sídliště někde nejede, a lehce mohou někomu skočit pod kola,“ předjímal strážník. Z bezpečnostních důvodů proto navrhl namalovat přímo před budovou Smozy přechod pro chodce. „Už proto, aby tam vozidla nestála až u křižovatky,“ vysvětlil Mann.

Botičky strážníci nasazují sami jen výjimečně. Ve většině případů k tomu využívají společnosti Activ, která má ve městě na starosti městský parkovací systém.

Za odstranění botičky platí řidiči zpravidla jen manipulační poplatek ve výši tří set korun, který pak končí v kase Activu. Někdy však i tato firma řeší přestupek v dopravě pouhou domluvou. Měsíčně nasadí Activ kolem stovky botiček, strážníci „obují“ za stejné období v průměru pět až deset vozidel.

„Je potřeba si uvědomit, že nemáme v náplni práce pouze postihovat řidiče. Přesto se na dodržování městského parkovacího systému soustředíme vždy tři dny v týdnu a přemýšlím o tom, že ještě jeden den přidám,“ uzavřel Mann.