V pátek tak rozhodli zastupitelé Olomouckého kraje. Více než sto akcí napříč celým krajem zahrnuje jak rekonstrukce komunikací, tak i mostů.

Celkem chce hejtmanství za tři roky investovat zhruba tři miliardy korun.

Peníze chce získat ze svého rozpočtu i z Evropské unie. Seznam oprav však není konečný. Jeho podoba se může kvůli aktuálním situacím změnit.

„Projekt jsme pojmenovali Silnice pro rozvoj Olomouckého kraje a navazuje na obdobnou činnost pod názvem Modernizace silnic. Do roku 2012 chceme investovat přes tři miliardy korun, každý rok do oprav poputuje zhruba miliarda,“ přiblížil záměr náměstek hejtmana Alois Mačák.

Rámcový seznam více než sta akcí hejtmanství zveřejnilo po jednání zastupitelstva, které dalo velké investici zelenou. Zastupitel kraje a zároveň místostarosta Litovle Bohuslav Papajk však na zasedání podotkl, že například na plánovanou opravu pěti mostů v Litovli při sestavování seznamu vedení kraje zapomnělo.

„Rekonstrukce mostů je v Litovli velmi potřebná, protože zde Povodí Moravy chystá protipovodňová opatření. Opravy prvních tří z nich se měly realizovat již v tomto roce, ale přesto k tomu nedošlo. Z městských peněz nejsme schopni mosty opravit, protože musíme rekonstruovat své vlastní. Doufám, že se ještě naskytne šance tuto investici do seznamu zařadit,“ poznamenal Papajk.

SILNICE NA PŘEROVSKU, KTERÉ ČEKAJÍ OPRAVY

Infografika oprava silnic

Podle náměstka seznam není konečný, protože hejtmanství bude pružně reagovat na aktuální situaci. „Priority se mohou během roku změnit, takže zastupitelstvo pak bude na každý rok schvalovat upravený seznam podle toho, co bude nutně potřeba. Soupis je rámcový, není to dogma. Budeme o tom jednat,“ přislíbil náměstek.

Kraj například počítá s tím, že opraví silnici druhé třídy mezi Šternberkem a Uničovem. Jedná se o čtrnáctikilometrový úsek a předběžné náklady se odhadují na čtyřicet milionů korun.

„Rekonstrukci cesty do Šternberka bychom uvítali. Momentálně je totiž ve špatném stavu, má spadlé krajnice, a když se na silnici potkáte s kamionem, tak to není moc bezpečné. Určitě by se tím zvýšil komfort pro obyvatele města, kteří například dojíždějí do nemocnice ve Šternberku,“ poznamenal tiskový mluvčí uničovské radnice Marek Juráň.

Tři miliardy chce hejtmanství získat z více zdrojů. „Peníze budeme čerpat z rozpočtu, z Evropské investiční banky, z evropských dotací, z rozpočtu Správy silnic Olomouckého kraje. Do určité míry zvažujeme i veřejný sektor,“ popsal Mačák.

Podle něj jsou opravy důležitým protikrizovým opatřením, protože podpoří ekonomiku a podnikání v kraji. „Chceme tím zajistit prosperitu území. Chtěli bychom, aby se na zakázkách podílely místní firmy. Také tím chceme zároveň pozitivně ovlivnit zaměstnanost v kraji,“ uvedl náměstek hejtmana.

Hejtmanství si také nechalo vypracovat studii od renomované firmy, která zjistila, že by kraj na opravy silnic potřeboval asi pětadvacet miliard. Až poté by byly komunikace v dobrém stavu. Letos hejtmanství opravilo silnice za více než miliardu.

Jednalo se například o rekonstrukci komunikace Mohelnice - Stavenice za tři sta milionů či oprava mostu v Hranicích za šestadvacet milionů. Od roku 2005 do 2008 investoval kraj do oprav tři a půl miliardy.