Od slavnostního poklepání kladívkem na základní kámen uplynuly čtyři měsíce. Samotné práce mají vypuknout v listopadu.

Jedna z vymodlených investic, jež má v budoucnu přinést lepší dopravní napojení i Přerovu, má být dokončena v roce 2018. Pak už zbývá jen poslední úsek dálnice D1 – z Říkovic do Přerova. Ten by měl být podle toho nejoptimistič­tějšího scénáře hotový v roce 2019.

„Protože projíždím napříč uvažovanou trasou dálnice jak na kole, tak i autem téměř každý týden, bylo mým zájmem sledovat, kdy v těchto lokalitách naleštěný bagr a další těžké mechanismy začnou pracovat, a jak bude tolik očekávaná výstavba dálnice pokračovat," vyjádřil svůj názor třeba M. Kučera z Lipníku nad Bečvou.

Ten si myslí, že mohla stavba postupovat rychleji.

„Určená lhůta na zbudování patnácti kilometrů dálnice v rovině, kde není potřebné překonat řeku Bečvu ani železniční trať, či razit tunely, je více než velkorysá," soudí.

Skrývka bude pokračovat do jara

Podle starosty Lipníku Miloslava Přikryla jsou ale přípravy miliardové investice náročné.

„Jejich součástí byl i monitoring místních a krajských komunikací, po kterých se bude převážet zemina. Skrývka ornice by měla začít už v dohledné době a pokračovat až do jara," řekl starosta s tím, že v lokalitě prováděli výzkum také archeologové.

„Součástí příprav jsou i projekční práce a v první fázi musí být dokončena dokumentace stavby, která trvá podle stavebních objektů delší i kratší dobu. Prováděla se rovněž pasportizace komunikací, po kterých se bude převážet ornice," doplnil projektový manažer stavby Viktor Kaštyl ze společnosti Skanska, která je zhotovitelem.

Každý třetí čtvrtek v měsíci se konají pravidelné informativní schůzky, a to za účasti zhotovitele, zástupců dotčených měst a obcí, ale i Ředitelství silnic a dálnic.

Pokud se objeví problém, hned se řeší. Jedním z nich je i přeprava zeminy pod podjezdem v Lýskách.

„V první fázi má být do konce roku odvezeno 85 tisíc kubíků zeminy. Sešli jsme se proto se zástupci ŘSD, zhotovitelem, ale také s předsedy a členy místních výborů v Předmostí, Lýskách, Popovicích a Vinarech, jichž se dotkne zvýšený ruch na silnicích," informoval náměstek přerovského primátora Pavel Košutek (ANO).

24 mostů a plot po celé trase

Stavba úseku dálnice mezi Lipníkem a Přerovem je největší investicí do dopravní infrastruktury na Přerovsku za poslední léta.

Samotná délka úseku je 14 312 metrů.

Součástí této obří akce je zbudování čtyřiadvaceti mostů, čtyř mimoúrovňových křižovatek, osmi protihlukových stěn a jednoho oboustranného odpočívadla na trase.

Dálnice bude po celé délce oplocená.

„Na stavbě bude 1 milion 900 tisíc kubíků výkopů a 2 miliony 600 tisíc kubíků násypů. Trvalý zábor do zemědělského půdního fondu je 107 hektarů," upřesnil starosta Lipníku Miloslav Přikryl.