Potštátská, Alešova, 1. máje, Komenského, Purgešova, kpt. Jaroše, to jsou ulice, kterými budou po dokončení dálnice D47 projíždět auta z takzvaného mimoúrovňového křížení Hranice.

Proti této možnosti se původně ohradilo občanské sdružení Zdravé Hranice, které podpořili i opoziční zastupitelé. Ti si dokonce vymohli zpracování studie dílčího obchvatu města. Tu však koaliční zastupitelé minulý týden zamítli jako nerealizovatelnou.

Důvodem jsou podle nich příliš vysoké náklady. „Obchvat se stavět nebude, město na něj nemá peníze a nikdo nám je ani na něj nedá. Navíc, to co od něj lidé očekávají, by obchvat stejně nevyřešil,“ zdůvodnil hranický starosta Miroslav Wildner (ODS) rozhodnutí radniční koalice.

Zastánci obchvatu ale míní opak. Peníze by podle nich bylo možné zajistit prostřednictvím dotací z evropských nebo státních fondů. „K financování by se dal použít dotační titul Regionální operační program pro NUTS II střední Morava, v němž je k dispozici 19 miliard korun.

Jedna jeho část je použitelná na obchvaty sídel,“ uvedl již dříve zastupitel Zdeněk Špiřík (nezávislý za KSČM). Podle starosty však město nemá velkou šanci tyto peníze získat.

„Když nebyl obchvat realizován v době, kdy pro to byly nejlepší podmínky, těžko se nám to podaří nyní. Když si představím člena komise, který ty peníze rozděluje a vidí, jaké problémy s dopravou mají v Přerově, Olomouci nebo v Hulíně, tak se nebudu divit, když dá v žebříčku priorit Hranice až na poslední místo,“ vysvětlil starosta Miroslav Wildner.

Zastánci obchvatu však poukazují na to, že v okolních obcích se problémy s dopravou vyřešit podařilo. „Mnohdy se jednalo o stavby opravdu finančně náročné, a přesto jsou realizovány, například v Bělotíně, v Lipníku nebo v Horní Moštěnici,“ podotýká Antonín Honysz z občanského sdružení Zdravé Hranice, které se o výstavbu obchvatu zasazovalo.

Jak dále starosta uvedl, město chce vybudovat celou řadu opatření, která by vedla k tomu, že se řidiči průjezdu Hranicemi raději vyhnou. Systém silničních ostrůvků a dalších zpomalovacích prvků chce radnice postavit v následujících dvou letech.

„Nevím, jestli to pomůže. Takové prvky totiž znamenají zpomalování a akceleraci aut, a to přinese jen větší hluk a prašnost,“ míní Antonín Honysz.

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z HRANICKA

Moje HranickoSportKulturaPodnikáníČerná kronika