Coby redaktor Deníku jsem se vypravil otestovat mezinárodní dopravu. Půl hodiny před zahájením stávky jsem nastoupil v Hranicích do vlaku ze Zvolena do Prahy, kterým jsem se chtěl dostat do Olomouce. Tam měl vlak dorazit čtyři minuty po jedné hodině odpolední.

„My nevíme, jak to bude, jeďte tím, co pojede,“ radila paní na informacích na dotaz ohledně zpáteční cesty.

Vlak však dorazil jen do Brodku u Přerova, kde strojvedoucí soupravu zabrzdil. „Původně jsem chtěl dojet až do Olomouce, ale tam už by to nevyšlo a navíc tam nemají volné koleje,“ sděloval cestujícím s omluvným výrazem na tváři.

Na nádraží v Brodku tak zůstal vlak stát téměř hodinu a čtvrt. Cestující, kteří měli mnohdy namířeno stovky kilometrů daleko, se však nebouřili.

Během stávky rozdávali železničáři letáčky, kde se cestujícím omlouvali a vysvětlovali, proč ke stávce došlo. „Ve věkové skupině nad 54 let je 71% strojvedoucích léčeno s vysokým krevním tlakem,“ informoval letáček Stávkového výboru Federace strojvůdců Přerov.

Lidé měli pro stávku pochopení. „Slyšela jsem o stávce asi tři týdny předem v televizi, dnes jsem na to ale úplně zapomněla,“ svěřila se jedna z cestujících, která měla namířeno z Brodku u Přerova do práce v Olomouci. „Teď sice přijedu později do práce, ale snad pro to budou mít pochopení,“ řekla žena.

Radost ze stávky strojvedoucích mohl mít podnikatel, který provozuje nádražní bufet. Jindy prázdné tiché nádraží v Brodku zaplnily desítky cestujících. „Dal jsem si tři piva, manželka to bude muset zaplatit,“ žertoval jeden muž.

V průběhu stávky debatovali zaměstnanci železnice o situaci, kterou chce nastolit vláda. „Nedokážu si představit, že v pětašedesáti letech budu jezdit stošedesátiki­lometrovou rychlostí a budu se na jízdu plně soustředit,“ stěžoval si strojvůdce svému kolegovi. Ten jen souhlasně přikyvoval.

Řeč přišla i na mrtvého kolegu z nedávné železniční nehody v Moravanech na Pardubicku. Čtvrthodinou navíc tak strojvůdci upozornili na nevyjasněné okolnosti nehody.

Dostat se po druhé hodině z Olomouce do Přerova byl také velký problém, a to i přesto, že stávka měla být již ukončená.

Cestující se nahromadili na nádraží a všichni chtěli co nejdříve odcestovat. Několik z nich se tak nevešlo do vlaku, který Olomouc opustil s téměř hodinovým zpožděním před třetí hodinou odpoledne.

Na nádraží v Přerově si pak cestující stěžovali, že jim ujely přípojné vlaky. Cestování se jim tak o několik hodin protáhlo. Se zpožděním se museli lidé potýkat až do večerních hodin.