„Nějaké zkušenosti s kontrolou už máme. V této souvislosti jsme zasahovali dvakrát a oba případy jsme řešili domluvou s leteckým personálem. Jednou to bylo při Veterán festu, kdy se letadlo pohybovalo pod povoleným koridorem," řekl velitel Městské policie Hranice Miroslav Mann.

Sám ale z nové kompetence strážníků příliš nadšený není. „Vnímám to jako rozhodnutí zastupitelů, více bych to komentovat nechtěl. Naším úkolem je získat fotografie či videozáznam s letadlem, které má předpis porušovat. Na záběru by neměly chybět domy, aby se díky tomu mohla snadněji vypočítat výška tohoto letadla," dodal.

Strážníci se podle jeho slov zabývají jakýmkoliv podnětem, který od obyvatel vzejde. Pokud ale snímek není průkazný, případ se odloží.

Častější návštěvy strážníků kvůli případnému porušení pravidel potvrdil také Petr Krejčiřík, vedoucí Aeroklubu Hranice, který má letiště v Drahotuších ve svém nájmu.

„Policejní kontroly nás nijak neomezují. Beru to ale jako přidělávání práce městským policistům, kteří většinou žádný prohřešek proti pravidlům nezjistili. Nemáme pocit, že bychom porušovali předpisy, na druhou stranu chápu, že lidem, bydlícím v zóně vzletu, může průlet vadit," uvedl vedoucí leteckého provozu v Drahotuších.

V republice výjimkou

Skutečnost, že dohled nad situací vykonávají právě městští strážníci, je v republikovém měřítku výjimkou. Podle zástupce generálního ředitele Úřadu pro civilní letectví Petra Navrátila se totiž výška letadla dá stanovit jen ze záznamů sekundárního radaru státního podniku Řízení letového provozu ČR. Letadlo navíc musí být vybaveno „odpovídačem" tohoto radaru.

„Ale pro určení konkrétního letadla a jeho dohledání v radarových záznamech je třeba časový údaj, kdy k přestupku mělo dojít, v ideálním případě poznávací značku letadla, nebo alespoň typ a zbarvení. V tomto smyslu jsme v minulosti odpovídali i stěžovateli z okolí letiště Hranice," informoval Petr Navrátil.

Dodal, že Úřad pro civilní letectví může prověřit případy porušení na základě pořízené fotodokumentace.

„Dosud nás však o takové činnosti nikdo neinformoval, ani nepodal podnět k zahájení správního řízení," sdělil s tím, že v rámci bezpečnosti je nutné respektovat předpisy o dodržování minimální letové výšky nad hustě zastavěným územím. Ta je v takovém případě tři sta metrů.

„Letovou výšku tří set metrů však pochopitelně není možné dodržet při startu nebo přistávání letadla," uzavřel Petr Navrátil.