Zelenou střechu posvětilo na svém posledním zasedání hranické zastupitelstvo. K realizace však dojde pouze za předpokladu, že se městu podaří získat dotaci z Ministerstva životního prostředí. Ta může pokrýt až 85 % z předpokládaných nákladů (max. 2 mil. korun).

Jako nejpříhodnější objekt vyhodnotilo vedení radnice budovu na autobusovém nádraží. „Střecha je ve špatném stavu, zatíká do ní a oprava je tak jako tak nevyhnutelná. Díky dotaci, by nás v konečném důsledku zelená střecha vyšla ještě levněji než běžná oprava. Proto jsme se rozhodli této situace využít,“ prozradil 2. místostarosta města Hranice Daniel Vitonský a pokračoval.

„Máme tak skvělou příležitost si vyzkoušet, jestli je to dobrá věc, a zda bychom v budoucnu zelenou střechu využili třeba i na jiných místech,“ doplnil místostarosta.

Jeho slova potvrzuje také starosta Jiří Kudláček.

„Proti zeleným střechám mluví zejména jejich vysoká cena. Když je zde ale možnost vyzkoušet si ji v Hranicích za výhodných podmínek, tak bychom šli sami proti sobě, kdybychom se podobným projektům bránili. Je důležité nestát na místě a zkoušet nové věci,“ je přesvědčen starosta.

Opoziční zastupitelé nesouhlasili

Na jednání zastupitelstva se však opoziční zastupitelé z hnutí Otevřená radnice pozastavovali nad tím, proč by se měla zelená střecha testovat zrovna na autobusovém nádraží, když se v blízké budoucnosti očekává jeho přesun a propojení s nádražím vlakovým.

„Chápu, že ušetříme. Ale myslím, že když je teď řeč o potřebě změny myšlení, tak že bychom neměli v Evropské unii vyhazovat peníze jen proto, abychom je utratili. Investovat jeden milion a sedm set tisíc do nějaké stavby, která už má pouze dočasnou hodnotu, mi přijde špatné. I když to nejsou peníze města“ řekl na schůzi zastupitelstva Ctirad Polášek (HORA), který by se raději přikláněl k provizorní levnější opravě střechy, díky níž se překlene období do vybudování nového terminálu.

„SŽDC se v tuto chvíli teprve začíná zabývat nějakými vizemi a studiemi ohledně rekonstrukce nádraží. Přesun autobusového nádraží tedy nehrozí dříve, než za pět let. Pokud má tato budova ještě několik let fungovat, tak je potřeba střechu zodpovědně opravit, a nevidím důvod proč nevyužít tuto příležitost,“ nesouhlasil Jiří Kudláček.

A jaký vlastně bude přínos zelené střechy? Trávník na střeše by měl zlepšit mikroklima na nádraží. Pročistit vzduch, ochlazovat budovu v létě a také poskytnout netradiční relaxační prostor.

„Lidé si budou moci přímo na střeše posedět, prodýchat se a odpočinout si. Navíc existují možnosti jak vodu, která na trávník naprší, dále využívat i v budově,“ uzavřel Daniel Vitonský.