Nespokojení gymnazisté založili „Ligu studentů za obrodu Gymnázia“ a své výhrady proti některým krokům vedení zavěsili na internet na komunikační server facebook.

Protestní letáčky se objevily i na chodbě školy a mezi žáky vyvolaly značný rozruch. Ředitelka dokonce svolala studenty do tělocvičny, aby si s nimi jejich výhrady „vyříkala“.

„Proč se systematicky ruší to, co bezvadně fungovalo? Proč byla samospráva gymnázia omezena na minimum?,“ ptají se studenti v protestu, který se kromě serveru facebook objevil i ve formě vylepeného plakátu s názvem Protest na chodbách ve škole.

Co se gymnazistům nelíbí?

Nespokojení členové nové Ligy chtějí třeba vědět, co je důvodem odchodu několika zkušených učitelů ze školy, nebo z jakého důvodu už nefunguje elektronické zapisování známek. Vadí jim i to, že vedení školy není schopné včas zajistit zveřejnění rozvrhu suplování na internetu.

„Jako skupina absolventů, absolventek, studentů a studentek jsme si řekli, že zveřejníme mínění velké části studentů aspoň formou plakátků s nápisem Protest. Text jsme formulovali jako 11 lapidárních otázek doplňovacích, kterými jsme chtěli podnítit čtenáře k zamyšlení,“ vysvětluje Liga na internetovém serveru facebook nezvyklý způsob sdělení výhrad.

Letáček s názvem Protest vyvolal na Gymnáziu Jana Blahoslava v Přerově hotové pozdvižení a ředitelka sloučené instituce – Gymnázia Jana Blahoslava a Střední pedagogické školy – kvůli němu tento týden svolala všechny studenty do tělocvičny.

Problém v komunikaci

„Myslím, že hlavní problém je v komunikaci. Hodně věcí jsme si na schůzce vyříkali a některé argumenty studentů jsem uznala. Například od září znovu zavedeme elektronické zapisování známek,“ shrnula výsledky této debaty ředitelka školy Romana Studýnková.

Ta vysvětluje i odchod některých učitelů z gymnázia. „Nejde o nějaké hromadné propouštění, ale někdo odchází třeba do důchodu, jiný zase našel nové pracovní uplatnění a chce jednoduše změnu,“ říká.

Důvodem toho, že se na internetu včas neobjevovaly hodiny suplování, je podle ní komplikované propojení databází obou sloučených škol. „Je to technická záležitost, která se přes léto vyřeší,“ podotkla ředitelka.

Ta prý celý problém vnímá velmi citlivě. Před necelými dvěma lety se totiž vzbouřili studenti, rodiče a učitelé gymnázia proti sloučení s pedagogickou školou. Jejich protest dokonce vyvrcholil stávkou před budovou školy.

Jeden z hlavních iniciátorů tehdejších protestů Lukáš Cagášek, který už má po maturitě, ale protest Ligy nepovažuje za příliš šťastný. „V některých bodech s ním souhlasím, myslím si ale, že pokud studenti zůstanou v anonymitě, tak ničeho nedosáhnou,“ soudí Cagášek, který se před dvěma lety otevřeně postavil vedení školy.

Rozporuplně hodnotí nezvyklý způsob sdělení i učitelé gymnázia. „Není to určitě protest, který by vycházel od nás učitelů. Líbí se mi však, že mají studenti odvahu podílet se na řízení školy. I když se mi možná trošku nelíbí způsob, jakým svůj protest vyjadřují,“ řekl jeden z profesorů Bohdan Borůvka, který po prázdninách odchází ze školy na konkurenční gymnázium Jakuba Škody.

Co bude jinak

Oslovení studenti na chodbách školy toho o protestu moc nevěděli a nechtěli se k věci příliš vyjadřovat. „Něco mě na té debatě ale zaujalo. Dozvěděl jsem se třeba, že nebudeme mít jako povinný třetí cizí jazyk. Kdyby to tak bylo, tak asi přejdu jinam – a to na nějaké jazykové gymnázium do Olomouce,“ řekl jeden ze studentů GJB.

Podle ředitelky školy Romany Studýnkové to dosud bylo tak, že studenti měli dva povinné cizí jazyky, ke kterým se ve 3. ročníku přibíral třetí.

„Ten by už teď ale podle nového učebního plánu neměl být povinný, ale pouze volitelný. Posíleny však budou hodiny angličtiny, kterých budou mít studenti více než dosud. Studenti si při volbě druhého povinného cizího jazyka můžou vybrat z němčiny, francouzštiny, ruštiny a španělštiny,“ vysvětlila nový systém výuky cizích jazyků ředitelka.