Aleš Šturala a Lukáš Perůtka hájili české barvy ve finále mezinárodní soutěže Imagine Cup v Koreji

Celkem hájily české barvy ve finále soutěže dva týmy. Aleš Šturala spolu s Dominikou Sedlaczkovou zde představili svůj software Silent Books, jehož cílem je usnadnit neslyšícím lidem čtení psaných textů. Nakonec obsadili sedmé až dvanácté místo. Druhý český tým s názvem GoldFushionTeam tvořili Lukáš Perůtka a Imrich Živčák. Ti bojovali v programátorské bitvě Project Hoshimi, kde mezi šesti finalisty skončili pátí.

Pro Aleše Šturalu nebyla účast v Imagine Cupu novinkou. Do soutěže se zapojil již vloni, ale do finále tehdy nepostoupil. „Tak jsem se rozhodl zkusit to znovu. Když jsem vyhrál lokální české kolo a postoupil do celosvětového finále, byl to úžasný pocit,“ uvedl Aleš Šturala.

V Soulu v jeho kategorii soutěžilo 54 týmů z celého světa. Do druhého kola postoupilo dvanáct týmů a do samotného finále jich bylo vybráno šest, z nichž pak vzešel absolutní vítěz. „My jsme se dostali do druhého kola, ale v konkurenci 54 družstev to bylo hodně náročné. Do třetího kola už jsme se neprobojovali,“ vyprávěl Šturala. Svůj projekt musel prezentovat před porotou, v níž seděli vybraní zástupci akademické, firemní a technické sféry z celého světa.

Jak dále uvedl, na projektu Silent Books jej čeká ještě spousta práce. „Nicméně díky soutěži a s ní spojené publicitě doufám, že se najde firma, která projeví o projekt zájem a zajistí konečné rozšíření této aplikace,“ dodal Aleš Šturala.

Lukáš Perůtka měl letos v Imagine Cupu svoji premiéru. „O soutěži jsem se dozvěděl na přednáškách Microsoftu. V naší kategorii proběhla dvě hlavní kola,“ sdělil Lukáš Perůtka. V prvním kole šlo o to, napsat jednoduchou strategii a vyzkoušet si Project Hoshimi. Tímto kolem prošlo kolem tisíce týmů. „Ve druhém kole jsme již museli odevzdat finální verzi naší strategie. Poté se zahrály hry na úrovni jednotlivých států, kde se určily tři postupující týmy do mezinárodní části. Zde se postupným vyřazováním vybralo šest nejlepších týmů do světového finále,“ vyprávěl Lukáš Perůtka. Sledování postupu stálo oba členy týmu spoustu nervů. „Ale když jsme se nakonec dozvěděli, že jsme postoupili, vše z nás spadlo a byli jsme rozhodnuti si finále užít,“ uvedl Lukáš Perůtka.

Lukáše na programátorské bitvě Project Hoshimi nejvíce zaujala možnost konfrontovat vlastní dovednosti a strategické myšlení s jinými týmy z celého světa. „Navíc zde existuje velmi pěkné grafické znázornění těchto bitev,“ podotkl Perůtka. Ve finále v Koreji musely jednotlivé týmy během 24 hodin přizpůsobit svou strategii novým podmínkám, které byly dodatečně přidány. „Účast ve finále pro nás byla nová příjemná zkušenost, práce na našem projektu nás naučila programovat velmi efektivně a psát výpočetně rychlý kód,“ řekl Lukáš Perůtka.

Jeho tým nakonec skončil pátý. „Bohužel se nám nepodařilo úspěšně provést všechny změny, které jsme chtěli udělat. Naše umístění nám ale umožňuje zúčastnit se soutěže i příští rok, a se získanými zkušenostmi jsou naše vyhlídky pro eventuální další účast ve finále mnohem lepší,“ řekl Lukáš Perůtka.
Vzhledem k tomu, že soutěžní program v jeho kategorii nebyl tak časově náročný, měl i se svým kolegou Imrichem Živčákem možnost povzbuzovat Aleše Šturalu a Dominiku Sedlaczkovou v jejich soutěži. „V Koreji jsme si také užili setkání se studenty z celého světa a poznali jsme spoustu zajímavých lidí,“ dodal Lukáš Perůtka.

Co je projekt Silent Books?

Program pomáhá neslyšícím lidem se čtením. Software snímá psaný text a animovaná postavička jej převádí do znakové řeči. „Lidé, kteří neslyší od narození, totiž mají problémy s čtením psaného textu. Jejich přirozeným prostředkem komunikace není hlas a písmo, ale znaková řeč,“ vysvětlil Aleš Šturala.

Co je to Project Hoshimi?

„Project Hoshimi se dá přirovnat k šachům, i zde je hrací plán - časti lidského těla - a hlavním cílem je porazit soupeře tím, že získáme více bodů. Body získáváme za plnění nejrůznějších úkolů, které symbolizují léčení lidské tkáně a ničení nebezpečných virů,“ popsal stručně svou soutěžní kategorii Lukáš Perůtka.