„Prázdniny jsou slabší, sem tam je nějaká akce přes víkend, ale v týdnu moc kšeftů nemáme. Lidi jsou na dovolených, je hezké počasí, tolik našich služeb nevyužívají," říká jeden z taxikářů Josef Mrkvica.

Lucie Fíjaková přisuzuje pokles počtu zákazníků faktu, že se lidem v hezkém počasí jezdit nechce, nikam nespěchají, na všechno mají více času. „Pokud nepotřebují zrovna nakoupit, nebo neprší, nemají většinou potřebu někam dál jezdit," dodává.

Podle Antonína Humplíka, majitele jedné z místních taxikářských firem, jsou hlavním zdrojem obživy taxikářů hlavně víkendové akce.

„Jezdíme hodně i do vzdálenějších vesnic, kde jsou hody nebo poutě. Lidé si chtějí zábavu užít a volí tak raději odvoz taxíkem," říká Humplík. Zároveň však doplňuje, že nezájem zákazníků není hlavním problémem, se kterým se hraničtí taxikáři potýkají.

„Mám pocit, že lidé v Hranicích neumějí jezdit taxíkem. Většinou si předem nezjistí přepravní podmínky a taxu, za kterou pojedou. Pak se diví, že je cena například příliš velká. Stává se nám, že se člověk sveze z nádraží do centra za sto padesát korun a po cestě zpět si na přemrštěné jízdné stěžuje na nesprávném místě u úplně jiného řidiče," pokračuje. Podle něj se taxikáři dříve s takovýmito problémy nesetkávali.

Nebuďtě hloupí, zeptejte se na odhad ceny předem

„Kdysi bylo ze zákona povinné uvádět jízdné na autě, člověk tak přesně věděl, do čeho jde a neměl se nač vymlouvat. Dnes jsou auta skoro holá a nikde není o přepravních podmínkách zmínka. Majitel firmy radí zákazníkům, aby se před jízdou vždy o ceně a podmínkách informovali.

„Většinou to dopadá tak, že se zákazník rozčiluje, až když vyleze z auta. Je třeba umět si říci o doklad, zeptat se na nástupní taxu, na taxu za ujetý kilometr, čekání, to všechno se ještě lidé musejí naučit a pak mají šanci být se službami spokojení, protože budou mít na výběr," vysvětluje Antonín Humplík.

Dalším rizikem nejen o prázdninách je i nepřiměřené nastavování cen některými taxikáři, protože podle Humplíka spoléhají mnozí řidiči právě na neznalost lidí. „Podle mého názoru by byli lidé, co se týče ježdění taxíkem, důvěřivější a spokojenější, kdyby se před každou jednotlivou jízdou informovali o podmínkách a rozlišovali taxikáře a společnosti, které se na Hranicku pohybují," uzavírá Antonín Humplík. (lub)

Autorka: Lucie Bradová