Přestože vláda rozhodla o zachování podstatné části vrtulníkového letectva v Přerově, piloty této prestižní letky čeká v budoucnu jiný osud.

„Bojové vrtulníky Mi 24 a Mi 35 se stěhují do Náměště, zatímco transportní Mi 17 a Mi 171š zůstanou na bochořském letišti,“ shrnul definitivní postoj vlády tiskový mluvčí ministerstva obrany Andrej Čírtek.

Do Asociace tygřích letek NATO, která sdružuje nejlepší piloty na světě, vstoupili Přerované v roce 2001. Od té doby se zúčastnili celé řady společných cvičení a ze setkání tygřích letek v Portugalsku přivezli už rok po svém vstupu do asociace sošku stříbrného tygra za nejlepší bojovou letku NATO.

V silné konkurenci obstáli i letos v Norsku, kde získali stříbrnou trofej za letové ukázky a dvě bronzová ocenění za kamufláž letounu a sportovní hry.

„Zatím nevíme, do jakých podmínek půjdeme. Určitě to ale bude znamenat změnu, především pro naše rodiny,“ řekl jeden z pilotů elitní tygří letky Petr Čepelka. Ten prý bude do Náměšti zpočátku dojíždět, ale okolnosti ho zřejmě stejně časem donutí změnit bydliště. „Nevím totiž, jak bych každý den zvládal dvouhodinovou cestu,“ uvažoval.

Piloti si prý sice uvědomují lepší technické zázemí základny v Náměšti nad Oslavou, zároveň ale neskrývají nad verdiktem vlády své rozpaky. „Myslím, že naše přemístění k výrazným úsporám v rezortu nepřispěje. Je to spíše tak, že se vlk nažral a koza zůstala celá,“ soudí Čepelka.

Podle jeho mínění totiž rozdělením vrtulníků na dopravní a bojové dojde jen ke zbytečnému tříštění sil. „Plníme společné úkoly, komunikace by tedy asi byla lepší z jednoho místa,“ řekl.

Podobně jako ostatní letci ale bude rozhodnutí respektovat. Zatímco někteří piloti nejsou z představy stěhování nadšení, jiným naopak nevadí. „V tygří letce jsou piloti nejen z Přerova, ale i z dalších měst – někteří přímo z Náměště nebo z Brna. Ti jsou samozřejmě rádi, že budou mít blíž k rodinám,“ řekl velitel tygrů Ivan Pospíchal.

Zároveň si však uvědomuje, že rozdělení vrtulníků na dvě skupiny bude náročné na koordinaci. „Řadu akcí provádíme společně, po přesunu to asi bude složitější sladit,“ podotkl. Za hlavní výhodu přemístění on sám považuje lepší technické zázemí letiště v Náměšti. „Je moderní, zatímco do toho přerovského se v posledních letech vůbec neinvestovalo,“ uzavřel.

SOUVISEJÍCÍ ČLÁNKY:

Letci zůstanou v Přerově

Tygří letka získala v Norsku ocenění

PŘEČTĚTE SI DALŠÍ ZPRÁVY Z HRANICKA

Moje HranickoSportKulturaPodnikáníČerná kronika