Do Hranic si cestu našly zhruba dvě desítky nadšenců, kteří dobrovolně stráví čtyřiadvacet soutěžních hodin na kolejích. Hrát mohou jednotlivě i v týmech.

„V této hře jde o to, aby účastníci během následujících čtyřiadvaceti hodin projeli co nejvíc tratí. Tím získávají body. Při využití osobních vlaků je to šest bodů za kilometr, za rychlík dostanou čtyři. Pokud jedou po stejné trase podruhé, body se jim už nepřipočítávají. Všichni se dnes půl hodiny před startem dozvěděli, kde bude zítra cíl. Určili jsme také sedm speciálních stanic, za jejichž návštěvu dostanou účastníci dvě stě bodů," popsal ve stručnosti pravidla hlavní organizátor soutěže Robert Babilon.

Jako prémiové stanice označil Bzenec, Holešov, Chotiměř, Litovel předměstí, Šternberk, Štramberk a Valtice město, cíl je v Lovosicích.

V Hranicích startovalo první kolo z celkem čtyř. Železniční rallye letos slaví kulaté pětadvacáté výročí.

„Začal jsem asi od třetího ročníku. Jsem fanouškem železnice. Cestování vlakem mě odjakživa bavilo. A tahle soutěž se mi zalíbila. Dnes se chci podívat na jižní Moravu a také za kamarádem do Chlumce nad Cidlinou," nastínil své plány Petr Mišun z Lipové Lázní na Jesenicku.

Nadšenci zvolili různé taktiky. Jejich cílem těsně před startem bylo projet co nejvíc z prémiových stanic a také stihnout jeden z mála jedoucích nočních vlaků.

„Doufám, že fanoušci Sparty se nebudou z Ostravy vracet stejným vlakem, jako chci jet já," obával se jeden z účastníků rallye na hranickém nádraží, na kterém se právě Sparťané o několik hodin později pobili a vyřádili.

„Stanice startu a cíle volíme po republice různě. Většinou je to uzel, ze kterého v krátkém časovém úseku odjíždí několik vlaků," zdůvodnil Babilon volbu startovního města. A měl pravdu. První skupinka dlouho neváhala a vyrazila vstříc téměř nekonečnému cestování prvním možným vlakem hned čtyři minuty po začátku, který byl stanoven na 11.15 hodin.

Podle organizátora železniční rallye se rekord v počtu najetých kilometrů za den a noc pohybuje okolo třinácti set kilometrů, ovšem ujetá vzdálenost není jediným hodnotícím kritériem.

„Já sám jsem soutěžil v prvním ročníku, který jsem vyhrál a od té doby soutěž organizuji," doplnil Robert Babilon, který je v Česku známý především jako tvůrce unikátního webu Babitron, který zobrazuje aktuální zpoždění vlaků Českých drah.

Na startu v Hranicích se neobjevila žádná žena. Organizátorovi soutěže dělají trochu starosti stále změny železničních tarifů. „Dříve to bylo jednoduché. Účastníci si koupili týdenní síťové jízdenky a jezdilo se. Žádné takové už ale dnes koupit nejdou," posteskl si na závěr.