Tereza Čtvrtníčková jezdí městskou hromadnou dopravou po Valašském Meziříčí denně. Pamatuje doby, kdy platila pětaosmdesát korun za měsíční síťovku.

„Byl to tehdy nejvýhodnější způsob využívání dopravy. Proto jsme s tímto tarifem jezdili skoro celá rodina,“ vzpomíná na dobu před osmi lety.

Pak přišel rok 2017 a s ním zavedení jízdného zdarma. Pro mnohé dobrá zpráva, podle Terezy měla novinka i svá negativa.

„K těm plusům řadím snahu města udělat něco pro občany, přístupnost i pro ty, kteří MHD běžně nevyužívají, a taky jakýsi krok ke zlepšení životního prostředí města,“ vypočítává studentka lesnictví.

Symbolická a přijatelná cena

K mínusům přičetla velké zvýšení počtu cestujících a tím často přecpané autobusy.

„Největší problémy bývaly v brzkých odpoledních hodinách, kdy jezdí hodně školáků a mnozí z nich třeba jen jednu nebo dvě zastávky, což by v pohodě ušli pěšky. Díky nim vznikal v autobusech chaos a vše bylo k nelibě lidí, kteří danou linkou cestovali například až na konečnou,“ vysvětlila.

A co říká na nové výši cen?

„Sedm korun je cena symbolická a přijatelná. A pro ty pravidelně jezdící je karta za sedmdesát korun opravdu minimum, které do MHD můžou investovat,“ shrnula sedmnáctiletá studentka Tereza.

Podobný názor má také Regina Mikulenková z Valašského Meziříčí.

„Sedmdesát korun za více než roční ježdění autobusem je úplně v pohodě. To dám za jednu kávičku v Olomouci, když čekám na vlak,“ srovnala.

Podmínka konkursu: 10 let zdarma

Dlouhodobě avizovaná změna přepravních a tarifních podmínek v MHD ve Valašském Meziříčí vstupuje v platnost v pondělí 4. listopadu. Ruku v ruce s ní jde opětovná povinnost platit jízdné.

„Chápeme, že znovu zavedení platby za MHD je pro naše občany komplikací. Na období následujících čtrnácti měsíců jsme se snažili nastavit podmínky tak, aby byl dopad na jejich peněženky co nejmenší,“ uvedl starosta Valašského Meziříčí Robert Stržínek.

Podle jeho slov radnici těší obrovský zájem o využívání MHD. „Přáli bychom si, aby nadále rostl,“ dodal.

Vedení města aktuálně připravuje soutěž na výběr nového dopravce tak, aby obyvatelé mohli MHD po 31. prosinci 2020 znovu využívat zdarma.

„Nový dopravce, který z této soutěže vyjde, by měl zajišťovat provoz MHD v našem městě až do konce roku 2030. Jednou z podmínek zadávacího řízení mimo jiné bude, aby provozoval MHD zdarma po celé desetileté období,“ informoval Robert Stržínek.

Žádost o kartu? Do sedmi dní

Od pondělí budou rok a dva měsíce jezdit po Meziříčí zdarma pouze děti do 6 let, důchodci, držitelé zlaté Jánského plakety, ZTP, ZTP P, příslušníci Policie ČR a Městské policie Valašské Meziříčí ve stejnokroji. Ostatní jsou povinní zaplatit.

Jednorázová jízdenka pro děti do 15 let stojí 3,50, dospělí zaplatí dvojnásobek. Cestujícím, kteří využívají MHD pravidelně, se vyplatí koupit si čipovou kartu za 130 korun s tak zvanou síťovou jízdenkou.

Obstarat si ji mohou v provozovně ČSAD na adrese Zašovská 7 v pracovní dny v době od 7.00 do 15.00 hodin.

„Pro vyřízení karty budou potřebovat dokladovou fotografii a vyplněnou žádost. Tu potom vyřídíme do sedmi dní,“ uvedla Dagmar Hermannová z odboru komunálních služeb radnice.

Vsetín bezplatnou MHD neplánuje

Pokud klapne plán meziříčské radnice, cestující budou od 1. ledna 2021 opět jezdit zdarma. Této výhody se hned tak nedočkají obyvatelé Vsetína. Tamní radnice zavedení bezplatného MHD neplánuje.

„Máme poměrně hustou síť, teď se navíc změní jízdní řády, přibydou spoje, budou na sebe navazovat. Obyvatelé Vsetína si platí za kvalitní službu,“ zdůvodnil místostarosta Vsetína Tomáš Pifka.

Vsetíňané přispívají na dopravu zhruba jednou čtvrtinou. „MHD nás stojí ročně přibližně dvacet milionů korun. Patnáct milionů platí město, zbytek je výběr od lidí,“ vypočítal.

Není tajemstvím, že sousední Valašské Meziříčí vybralo na pokutách po změření radarem miliony korun, které radní zpět investovali do dopravního systému, tedy i do MHD. Ve Vsetíně se radnice stejnou cestou nevydá.

„V Meziříčí brzy rozšíří měřicí body na pět. My počet radarů nezvyšujeme a ani o tom neuvažujeme. Radary bereme pořád jako bezpečnostní záležitost, ne jako kasičku,“ uzavřel Tomáš Pifka.