Například jedno z hranických papírnictví na letošní Vánoce upozorňuje od posledního říjnového týdne, tedy prakticky dva měsíce předem.

„Vánoční výzdobu běžně míváme až v listopadu, ale aranžérka nemá na starosti jen náš obchod. Museli jsme proto využít doby, kdy na nás měla čas," řekla Deníku prodavačka Jiřina Kořistková. Podle jejích slov dekorace ve výloze i některé vyloženě vánoční prvky v sortimentu na zákazníky zabírají.

„Lidem se to ve výloze líbí, má to úspěch. I ty vánoční předměty už pomalu prodáváme," dodala.

Přesto, většina obchodů na vánoční dekorace zatím nepřistoupila.

„Zatím nám nepřišlo nařízení z centrály, navíc si myslím, že je na nastolení vánoční atmosféry ještě hodně brzy. Obchodníci se určitě snaží nalákat vánočním prostředím, ale v případě obchodu s potravinami je to skutečně ještě předčasné," podotkla vedoucí prodejny potravinového řetězce Erika Trnová.

Dotázaní respondenti si ale příliš těžkou hlavu ze zahájení vánoční horečky nedělají. Někteří zákazníci tvrdí, že dekorace si ani nevšimnou, další se jí prý při nákupech nijak ovlivnit nenechávají. Shodují se ale, že na vánoční ozdoby ve výlohách je zatím dost času.

Vtipná komercionalizace

„Osobně mě to v nákupech nijak neovlivní. Možná se jen zasměju tomu, že s těmi Vánocemi přicházejí s takovým předstihem. Ta komercionalizace, která kolem Vánoc vzniká, mně připadá docela vtipná," podotkl oslovený Darek Horáček.

Fakt, že na konzumenty dýchne vánoční atmosféra už v prvních podzimních měsících, nechává odborníky z České obchodní inspekce poměrně chladnými. Takovou volbu nechávají na samotných prodejnách.

„Myslím, že už z principu je dobře, že do těchto strategií obchodů nijak zasahovat nemůžeme. Tyto záležitosti nepodléhají kontrole České obchodní inspekce, je naopak zcela v gesci obchodních řetězců, zda si do výlohy dají sněhuláka nebo něco jiného," konstatoval tiskový mluvčí České obchodní inspekce Denis Gaidoš.