Je to nevyčíslitelný čas strávený sbíráním různých odborných informací, v dílně mezi nářadím, ale také na burzách s náhradními díly. I roky může trvat, než majitel usedne za volant svého skvostu a vychutná si svou první jízdu.

Majitelé veteránů z Přerovska mají svůj klub

Nadšenci historických automobilů i motocyklů ale umí dát na odiv výsledek své mravenčí práce. Tuto příležitost nabízí veřejnosti několikrát do roka při různých akcích, které na Přerovsku pořádá Oldtimer club Helfštýn.

„V současné době máme na čtyři desítky členů. Jsou mezi nimi majitelé nejrůznějších vzácných značek. Někteří však mají svá vozidla ve fázi renovace a dokompletování, protože stát se majitelem veteránů je běh na dlouhou trať,“ říká předseda klubu, který vznikl v roce 2000, Jiří Zemánek, který si nejvíce ze své sbírky cení sportovního motocyklu v původním stavu New Hudson z roku 1928.

Jak se ze starého auta stane veterán

Podle něho není až takový problém sehnat si staré vozidlo, ale ten nastává až poté, co si ho majitel přiveze domů. „Většinou si člověk doveze torzo, ze kterého musí veterána teprve vytvořit. Nejprve musí určit, o jaké vozidlo se jedná a podle nějakého vzoru ho musí začít renovovat,“ vysvětluje Zemánek, který je sám majitelem několika veteránů.

Nejhorší fáze: hodiny v dílně

„Pak nastává nejhorší fáze. Ta spočívá v hodinách strávených v dílně a na auto či moto burzách. Je to mravenčí práce, která však nadšence do veteránů musí bavit a naplňovat. Bez toho by to nešlo. Renovace vozidla a jeho zprovoznění trvá i několik let. Samozřejmě, že existují už firmy, které zhotoví veterána na zakázku, ale to je neskutečně finančně náročná záležitost,“ popisuje předseda Oldtimer clubu Helfštýn.

Výsledkem dlouhodobé práce je pak účast na různých závodech a spanilých jízdách s lidmi, které spojuje stejná vášeň - obdiv k veteránům. Tito lidé jsou vesměs technicky zaměření, ale ve skutečnosti se živí různými profesemi. Volný čas v zimě ale tráví většinou stejně - v dílnách, kde připravují svá vozidla na sezonu.

Zlomový rok 1983: Velká cena Přerova

„Naše sezona začíná každoročně koncem dubna jízdami zručnosti s názvem Velká cena Přerova. Tento závod je určen pro všechny zájemce s vozidly do roku výroby 1983,“ upřesnil Zemánek.

Podle něho tento rok je zlomový. Veškerá auta i motorky, které se nepoužívají k dennodennímu užívání a byly vyrobeny do konce tohoto roku, lze totiž považovat za veterány.

„Některá mohou být v originálním stavu, jiná projdou renovací,“ doplnil Jiří Zemánek.

Největší závod: Helfštýnský okruh

Největší šanci spatřit desítky veteránů nabízí veřejnosti Helfštýnský okruh. Ten se koná jednou za dva roky a po roce se střídá s akcí Air-Auto-Moto Veterán v Drahotuších. Helfštýnský okruh je rallye, a jak z názvu vyplývá, cíl má na hradě Helfštýně.

„Jedná se o jeden z největších závodů vozidel do roku výroby 1945 v České republice. Majitelé veteránů musí zdolat téměř stokilometrovou trať po bývalém okrese Přerov.

Ve větších městech se zastaví, aby si lidé mohli prohlédnout jejich skvosty a konečná je pak na Helfštýně. Této rallye se zúčastňuje kolem sto dvaceti až sto třiceti vozidel. Zájemců by bylo i více, ale z kapacitních důvodů nemůžeme všem vyhovět,“ vysvětlil Zemánek.