„S autem v této podobě kdysi jezdil známý závodník Woolf Barnato - bylo to jeho osobní vozidlo pro radost. Protože byl synem bankéře, koupil závodní sekci známé automobilky a začal stavět závodní auta s tím, že pomůže s prodejem. Nakonec Bentley koupila firma Rolls Royce, ale to už je jiná historie,“ poznamenal Jaromír Straka.

Náhradní díly na tato stará anglická vozidla se podle něj vyrábějí dodnes.

„Jsou totiž firmy, které se o své národní bohatství starají. To je zaknihované. Vždy, když něco potřebujete, zavoláte si a součástku seženete,“ zmínil. Luxusní automobil jezdí rychlostí 140 kilometrů v hodině. „Má objem 4 a ¼ litru, šest válců a jezdí na normální benzín,“ představil vůz.

Jarní jízda automobilových a motocyklových veteránů, která se uskutečnila po dvouleté covidové pauze, odstartovala v neděli netradičně z Horního náměstí v Přerově. Organizátoři z Oldtimer clubu Helfštýn se tentokrát rozhodli pro změnu.

„Jarní jízdy zručnosti, které se dříve konaly v areálu Montáží, už obnovovat nebudeme. Zahájili jsme nultý ročník krásné tradice Ze zámku do hradu, a protože Horní náměstí není nafukovací, jsou zde k vidění stroje do roku výroby 1970,“ řekl hlavní pořadatel akce Jiří Zemánek.

Zatímco automobily si mohli návštěvníci prohlédnout na Horním náměstí, motocykly byly k vidění na nádvoří zámku.

„Muzeum Komenského nám vyšlo vstříc a poskytlo účastníkům potřebné zázemí. Zástupci vedení města jarní jízdu odstartovali a předali také pohár majitelům nejsympatičtější motorky a automobilu,“ řekl.

Mezi historickými vozidly zazářily české pragovky a aerovky, fanoušky motorek zase zaujaly anglické stroje Ariel nebo Royal Enfield z roku 1930.

„Royal Enfield je vůbec nejstarším výrobcem motocyklů na světě a je starší než Harley Davidson nebo Indiana. Tento kousek jsem si dovezl z Anglie a mohl by zvládnout i 120 kilometrů v hodině. Je výjimečný tím, že je celý originální včetně výfuků, s charakteristickým osvětlením v plné náloži a klaksonem,“ přiblížil svůj motocykl Jiří Zemánek.

Na motorce značky Ariel 600 VB z roku 1939 dorazil František Sigmund z Hustopečí.

„Koupil jsem ji v Pardubicích a nechal renovovat. Už ji mám patnáct let a je to spolehlivý stroj,“ přiblížil s tím, že rozdíl mezi anglickými a americkými motocykly, jako jsou Harley Davidson nebo Indiana, je v ovládání řidiče.

„Jízda na americké motorce je složitější, protože jsou tam dvě otočné rukojeti,“ popsal.

Historické automobily a motocykly zamířily po zhruba dvouhodinové přestávce v Přerově na spanilou jízdu regionem. Kolona vozidel dorazila nejprve do Beňova, kde byla krátká zastávka, a pak pokračovala do Dřevohostic, Radkov, Radkovy Lhoty, Oprostovic a Týnu nad Bečvou. Cíl byl na Helfštýně.