Nejméně spolehlivé jsou dálkové vlaky EuroCity a InterCity, téměř vždy jely naopak načas regionální spěšné a osobní vlaky. Přesně uprostřed všech čísel pak stojí klasické rychlíky.
Své vlastní statistiky si zpracovávají i sami železničáři, a to vždy v souladu s kalendářním rokem.
„Obecně lze říci, že třetina zpoždění je způsobena vyšší mocí, například kalamitou, srážkou s osobou, autem a tak podobně. Další třetina připadá na závady na dopravní cestě. Asi deset procent pozdních příjezdů evidujeme z důvodu poruchy vozidel, stejný podíl připadá i čekání na přípoje,“ uvedla regionální mluvčí Českých drah Kateřina Šubová.
Zároveň ale podotkla, že čísla se mohou v průběhu roku mírně lišit.
I na otázku, proč jsou dálkové spoje zpravidla více zpožděné, znala mluvčí odpověď.
„Spoje EC a IC najedou nepoměrně více kilometrů, někdy i tisíc. Logicky tedy mohou potkat po cestě více závad. Díky vyšší rychlosti se i každé zpomalení jízdy či prodloužení pobytu ve stanici negativně promítne do celkového zpoždění,“ vysvětlila Šubová.
Podle ní je přesnost českých vlaků srovnatelná s těmi německými. Tam berou zpoždění do pěti minut u regionální dopravy jako jetí načas, u dálkové dopravy až do deseti minut.
Data, která zachycují údaje od prosince loňského roku až do dnešních dnů, kdy končí platnost jízdního řádu, poukazují však i na zajímavou skutečnost.
Není pokladna? Řekněte, že nemáte zaplaceno
Každý třetí vlak se dá použít, aniž by kolem prošel průvodčí a chtěl vidět jízdenky. Dráhy tím jistě přicházejí o nemalou část tržby, která se dá ale vyčíslit jen těžko.
Typickými mohou být jízdy ze stanic a zastávek Drahotuše, Bělotín, Polom, Teplice nad Bečvou, Černotín nebo Špičky, kde pokladny vůbec nejsou, případně zde cestující nalezne jen prázdné okénko a uzamčenou čekárnu.
Nádražní budovy se uzavírají vzhledem k přechodu na dálkové řízení trati, jinde je důvod ekonomický.
„Tak, kde je malý počet cestujících, jsou i malé tržby a pokladny se uzavírají,“ zdůvodnila Kateřina Šubová.
Povinnost vybrat od lidí cenu za jízdné tak přechází na průvodčího. Podle zjištění Deníku však projít celou soupravu, vybrat od všech přistoupivších peníze a vytisknout jízdenky, zabere mnohem více času, než vlak dorazí do cílové stanice.
Jindy vlakový personál vůbec neprochází a cestující vědomě nechává jet bez lístku.
Čísla hovoří jasně. Například při třech cestách během roku z Bělotína, které jsem absolvoval, přišel průvodčí jednou. Na trati od Hustopeč nad Bečvou do Hranic nepřišel ze tří možností vůbec.
Při osmnácti cestách z Drahotuš jsem byl pětkrát osloven a požádán o platnou jízdenku.
České dráhy se snaží do vlaků, které projíždějí neobsazenými stanicemi, posilovat vlakový doprovod o revizory. Železničáři ale zároveň spoléhají na lidskost svých zákazníků. To respektuje jen málokdo.
„Podle Smluvních přepravních podmínek vyplývá pro cestujícího povinnost informovat aktivně průvodčího o skutečnosti, že nemá jízdní doklad. Z vlastní zkušenosti a zkušeností mých známých vím, že plně postačí při nástupu říct, že nemám jízdenku a sednout si do vozu. Z čistě lidského hlediska, pokud vidím, že průvodčí stojí u prvního vozu, nepůjdu si sednout do posledního,“ říká mluvčí drah.
Pokud se ve vlaku personál setká s osobou bez jízdenky, která nechce zaplatit ani prokázat svou totožnost, má průvodčí právo zdržet vlak a přivolat policii. Ta situaci řeší, vyžádá si doklady a veškeré náklady jdou černému pasažérovi k úhradě.
Zajímavá fakta:
celkem použito stanic: 38
celkové zpoždění: 1243 minut (20 hodin, 43 minut)
největší zpoždění: 72 minut
průměrné zpoždění: 5,7 minut
měsíc s největším průměrným zpožděním: 14,4 minut – prosinec 2010 (do 11. 12., změny platnosti jízdního řádu)
měsíc s nejmenším průměrným zpožděním: 1,8 minut – listopad 2010
najeto kilometrů: 13 670 km
najeto kilometrů bez kontroly jízdenek: 2 628 km
celkem využito vlaků: 218
využito vlaků bez kontroly jízdenek: 73