„Na počátku listopadu jsme jako první v naší armádě převzali dvanáct nových vozů Tatra-815 8x8 PRAM. Vozidla nahradila zastaralé Pragy V3S,“ sdělil kapitán Radek Hampl.

Nové automobily byly přiděleny minometné palební jednotce. Tatry tak budou sloužit k přepravě minometů.

„Jde o dělostřeleckou zbraň s hladkou hlavní určenou k likvidaci živé síly, palebných prostředků protivníka nebo boření lehkých krytů a okopů,“ vysvětlil dále Radek Hampl.

Řada vylepšení

Oproti předchozím vozidlům přináší nové Tatry řadu vylepšení.

„Vozidlo má pancéřovanou kabinu, která pojme celé minometné družstvo,“ přibližuje nadrotmistr Jiří Smeták.

„Vozidlo má také zabudovaný pancéřový příklop, ze kterého je možné vést palbu z kulometu. Sklopné zadní čelo pak umožňuje pohodlné naložení minometu na ložnou plochu. Velice užitečné je také noční vidění, které má řidič k dispozici,“ doplnil Jiří Smeták.

S novou technikou jsou maximálně spokojeni také příslušníci minometné baterie. Radost mohou mít především řidiči, kterým řízení mimo jiné ulehčí poloautomatická převodovka. „Oproti staré vétřiesce je to neporovnatelný posun kupředu,“ pochvaluje si desátník David Svoboda, který se účastnil také vojskových zkoušek tohoto vozidla a přispěl k jeho vývoji.

Drobné mouchy

I na moderním vozidle se ale najdou drobné mouchy.

„Z důvodu vysoké hmotnosti se pomalu rozjíždí. Kvůli opancéřování kabiny je zase špatný výhled na pravou stranu a řidiči musí radit velitel vozu. To jsou ale zanedbatelné maličkosti,“ uvědomuje si desátník.

Auto je schopno jet prakticky stejnou rychlostí v terénu jako po silnici. Maximální pohodlí je i v kabině. „Nejenže se v kabině slyšíme, ale díky klimatizaci je v ní v zimě i v létě příjemně,“ dodal David Svoboda. (kra)

Autor: David Král