Na křesle senátora se už dnes vidí osm kandidátů, kteří mají ambice nahradit na postu odstoupivší Jitku Seitlovou. Příští týden se u volebních uren rozlouskne, který „kůň“ vyhraje a čí časová i finanční investice se vyplatila.

Juračka: Budu si povídat s občany

Nezávislý kandidát Strany za otevřenou společnost Vladimír Juračka věnoval do své kampaně jen sto tisíc korun, ale peníze se maximálně snažil využít pro setkání s lidmi. „Billboard mám jenom jeden, více mám plakátků a vizitek,“ vzpomněl. Protože má jakožto učitel povinný úvazek ve škole, ke své propagaci má volné hlavně odpoledne a soboty či neděle. „Teď o víkendu by měla moje kampaň kulminovat. Navštívím občany a budu si s nimi povídat o věcech, které je zajímají,“ sdělil. Vladimíra Juračku podporuje řada osobností z politického a kulturního života – mimo jiné i symbol osmašedesátého roku, zpěvačka Marta Kubišová.

Grambličková: Za mnou stojí Töpfer

Zřejmě největší akci své předvolební kampaně měla náměstkyně přerovského primátora Elena Grambličková tento týden v úterý naproti budově Euro. Na pódiu hrál Karel Caha a pod ním se kandidátka za ODS prezentovala společně s hercem a politikem Tomášem Töpferem, který ji přijel do Přerova podpořit. Elena Grambličková coby bývalá učitelka myslela i na děti – každý mrňous si mohl odnést modrý balónek a lízátko. „Kromě Přerova se budu ještě i v nadcházejících dnech setkávat s lidmi i v jiných městech a obcích,“ připomněla kandidátka na senátorku, jejíž předvolební kampaň přišla stranu asi na čtyři sta tisíc.

Holečková: Platím si všechno sama

Přibližně na dva stě tisíc korun přišla předvolební kampaň Moniku Holečkovou. Ta vstupuje do voleb za Stranu zdravého rozumu. Narozdíl od některých svých kolegů-kandidátů si však výdaje spojené s prezentací hradí sama. Holečková nejvíce vsázela na osobní setkání. „Byla jsem skoro ve všech obcích. Ještě mě ale čekají nějaké výjezdy příští týden. Lidé, kteří se měli zájem se mnou setkat, mě mohli kontaktovat i prostřednictvím emailu,“ řekla.

Suchánek: Nechci si voliče kupovat

Na padesáti tisících letáků, pěti stech plakátech a dvou billboardech se v předvolební kampani snaží zviditelnit Jaroslav Suchánek, kandidát za stranu Sdružení nezávislých kandidátů – Evropští demokraté. Částku, na kolik ho prezentace přišla, ale neupřesnil. „Veškeré investice si hradím sám. Jsem jedním z představitelů malé, ale neustále se zlepšující politické strany, která mě však finančně nemůže podpořit. Pomáhá mi ale mnoho lidí bezplatně, což mě obrovsky motivuje,“ řekl Suchánek, který pořádá největší mítink ve středu odpoledne na Masarykově náměstí. „Nebudu tam rozdávat guláš ani klobásy. Nechci si voliče kupovat. Jde mi především o osobní styk,“ řekl stávající starosta Domaželic.

Klein: Nemám velký volební štáb

Náklady na předvolební kampaň odhaduje Jiří Klein, jeden z osmi kandidátů, na sto třicet tisíc korun. „Většinou jde o moje vlastní, respektive rodinné prostředky,“ svěřil se nestraník Klein. Ten si pro předvolební prezentaci nechal vytisknout na padesát tisíc letáků, menší množství plakátů, pohlednic a vizitek. „Billboardy jsou mimo mé finanční možnosti,“ řekl kandidát, profesí lékař. Většinu plakátů rozvážel sám a při té příležitosti se setkával s lidmi. „Nemám početný volební štáb a cestovní rozvrh je poměrně rozmanitý, proto jsem nemohl organizovat volební mítinky ani uplácet voliče dárky z peněz daňových poplatníků či stranických pokladen,“ dodal.

Lajtoch: Paní, chcete růžičku?

Přes tisíc oranžových růží, jakožto znak své strany, rozdal ženám v rámci své předvolební kampaně kandidát za ČSSD Jiří Lajtoch. Když nepotkáte přerovského primátora osobně, určitě vás zaujme auto, na němž je jeho tvář i s volebním sloganem. Jiří Lajtoch ale nevsází jen na auto, ale také na mašinku, se kterou vyjede i se svými příznivci z Přerova přes Lipník a Hranice až do Teplic nad Bečvou. Také věří, že si bude moci popovídat s rodiči, kteří přijdou se svými potomky na dětský den, který pořádá v Michalově. „Celá kampaň přijde naši stranu asi na čtyři sta tisíc korun,“ prozradil Lajtochův kolega Václav Zatloukal.

Bakalík: Dáte si se mnou pivo?

Asi čtyři sta tisíc investovala KDU-ČSL do propagace svého favorita Jiřího Bakalíka. Ten nevlastní velké billboardy, ale naopak ve své kampani vsadil na malého kresleného „bebe brumíka“. Medvídek mu dělá společnost i na jeho předvolebních mítincích v obcích a městem. Jiří Bakalík raději než mega akce volí komornější prostředí vesnických hospůdek. Občané tak mají možnost jít s Bakalíkem na pivo a povídat si s ním z očí do očí o svých problémech. „Mám už sešit plný poznámek. Bude-li to v mých silách, rád těm lidem pomohu,“ slibuje. Lidem také rozdává jako malou upomínku na setkání své navštívenky.

Nekl: Jdu do toho už podruhé

Na nejméně čtyři sta tisíc korun vyšla předvolební kampaň Josefa Nekla. Tento zástupce komunistické strany má jako jediný z osmi kandidátů se senátními volbami zkušenosti. O místo senátora se totiž ucházel už před pěti lety. „Tato kampaň nebyla zas tak drahá. Určitě se vejdu do půl milionu korun. Navíc mě finančně podpořila strana, ale částečně jsem na ni přispěl i ze svého,“ řekl kandidát za KSČM Josef Nekl. Ten objel už téměř všechny obce a v každém městě přerovského regionu se zastavil dvakrát. „Považuji za důležité, abych se lidem osobně představil,“ svěřil se Nekl, který měl největší předvolební akci v úterý na přerovském Masarykově náměstí. Lidem tam rozdával balonky a dětem nechal přivézt klouzačku.