V tomto případě však záleží jen na dobré vůli obchodníků, spotřebitel nemá na výměnu zákonný nárok.

Už dnes – první den po vánočních svátcích – vyrazí do obchodů desítky lidí, aby se pokusily vyměnit nebo vrátit nevhodný dárek.

„Nejvíc zájemců vždycky máme koncem prosince. Zákazníkům většinou vycházíme vstříc. Nemáme stanovenou žádnou lhůtu, dokdy jejich žádosti vyhovíme. Mohou přijít i kdykoliv v lednu,“ uvedla mluvčí řetězce Tesco Jana Matoušková.

Zájemci by měli uspět s oblečením, kosmetikou, elektronikou nebo obuví. „Neměníme pouze potraviny, spodní prádlo, knihy, CD a DVD nosiče. Podmínkou výměny zboží nebo vrácení peněz je, že nám ho zákazníci přinesou nepoužité, v originálním obalu a s platnou účtenkou,“ dodala Matoušková.

Obchodníci však nejsou povinni nevhodné vánoční dárky měnit nebo za ně vracet peníze. Žádný zákon jim to neukládá. Každý prodejce postupuje jinak.
"K prokázání nákupu zboží je nejjednodušší mít paragon. Není však povinností zákazníka ho uchovávat. Lidé mohou využít také výpis z účtu (při platbě platební kartou) nebo vyplněný záruční list,“ uvedla Eva Urbánková z olomoucké pobočky Sdružení obrany spotřebitelů.

Právě toto sdružení eviduje po vánočních svátcích nejvíc dotazů týkajících se výměny či vrácení zboží.

Pobočka sdružení pro Olomoucký kraj má proto otevřeno také 27. a 28. prosince. Lidé mohou do kanceláře v olomouckém obchodním domě Timpo na třídě Svornosti přijít ve čtvrtek v době od 7.15 do 16 hodin a v pátek od 8.15 do 15 hodin.

Informace je možné získat také telefonicky (585 750 704) nebo prostřednictvím e-mailu (olomouc@spotrebitele.info). Lidé najdou informace také na internetových stránkách www.spotrebitele.info.

O zákon se mohou naopak opřít lidé, kteří nakupují přes internet.

„Byla-li smlouva uzavřena při použití prostředků komunikace na dálku, má spotřebitel právo od smlouvy odstoupit do 14 dnů od převzetí plnění,“ říká občanský zákoník. Zákazník tedy může vrátit jakoukoli věc i bez udání důvodů, ovšem náklady na dopravu si hradí sám.