Podle Pavla Študenta, provozního náměstka olomoucké správy Ředitelství silnic a dálnic, jsou dosažené hodnoty výrazně pod povolenou hranicí. H

lavním důvodem je prý zprovoznění dálnice D1 u Hranic, díky které se podle jeho slov v tomto úseku doprava odklonila z dříve přetížené spojnice mezi Přerovem a Hranicemi.

„Noční hluk je skoro o devět decibelů nižší, než uvádí stanovený hygienický limit, denní je pak skoro o dvanáct a půl decibelu pod limitem. Znamená to, že v tomto místě se už žádná protihluková opatření dělat nebudou," konstatoval Pavel Študent. Schválený limit pro dopravu byl přitom 70 decibelů přes den a 60 decibelů v nočních hodinách. Tolerance činila dva decibely.

„Výsledky měření jsem zatím ještě neslyšela. Pokud je to ale pravda, pak budou obyvatelé zřejmě zklamaní. My s tím ale asi už nic nenaděláme," řekla předsedkyně Osadního výboru Drahotuše Vlasta Zapatová.

Podle některých obyvatel Pivovarské ulice mělo k měření dojít v létě, kdy je provoz na silnici mnohem hustší. K tomuto názoru se předsedkyně drahotušského výboru přidává.

„Je rozdíl, jestli se měří o prázdninách, nebo na podzim," dodala.

Negativní ohlasy na výsledky měření však v důsledku skutečně nic nezmění.

„Jde o subjektivní názor. My se ohlížíme na měřené výsledky z laboratoří, které Krajská hygienická stanice respektuje," dodal Pavel Študent, který by měl veškeré dílčí protokoly obdržet během příštích čtrnácti dnů, kdy doběhne termín jejich odevzdání.

Palačovská spojka uleví, zatím je jen přáním

V souvislosti s měřením hlučnosti se dlouhodobě mluví také o silnici I/35, která mimo jiné spojuje Hranice s Valašským Meziříčím. Komunikace vede nedaleko Hranic rovněž úzkým údolím, kterým protéká řeka Bečva, v těsné blízkosti areálu Lázní v Teplicích nad Bečvou.

K monitorování v lokalitě u lázeňského koridoru došlo již před čtyřmi lety a hluková zátěž tehdy stanovené limity překročila. Měření hlučnosti přitom v té době probíhalo zvlášť u souběžně vedoucí železniční trati a zvlášť u silnice.

„S ohledem na plánovanou výstavbu tzv. Palačovské spojky máme na tento úsek od Krajské hygienické stanice povolenu výjimku," uvedl provozní náměstek olomouckého ŘSD.

Zatím je však Palačovská spojka jen zbožným přáním dopravců, obyvatel či lázeňských klientů. Důvodem neustálého odsouvání její výstavby je především nedostatek financí na velké dopravní projekty ve státním rozpočtu.

Poslední výjimka, umožňující, že se v lokalitě prakticky nemusí provádět žádné protihlukové úpravy, byla přidělena před dvěma lety.

Ředitelství silnic a dálnic počítá s tím, že po realizaci nákladného projektu se doprava na silnici I/35 výrazně uvolní a tím se také sníží hluková zátěž okolí.

SOUVISEJÍCÍ:

U Drahotuš se konečně měří hlučnost, podnět dali obyvatelé

Sníží se hluk ze silnice kolem lázní? Uvažuje se o stěně i výměně oken

Hranice opět žádaly o urychlení Palačovské spojky. Výsledek nepotěšil