Dámy v krajkovaných šatech s deštníky, muži v nažehlených kostýmech. Swingová hudba orchestru Academic Jazz Band, který každé historické vozidlo vítal originální skladbou.

Kdo chtěl, ten se mohl v sobotu alespoň na chvíli vrátit do éry třicátých let, kdy eleganci a styl majitele určovalo také jeho nablýskané vozidlo. Jednou ze zastávek spanilé jízdy veteránů bylo i město Přerov.

Luxusní, jedinečné a unikátní. Takové byly všechny stroje, které se vydaly na trasu Helfštýnského okruhu. Akce, již si každé dva roky nenechají ujít tisíce lidí.

Sto pět kilometrů dlouhá trasa má několik zastávek – kromě Lipníku nad Bečvou, kde se v pátek odpoledne koná tradiční prolog s bohatým programem, jsou další v Přerově, Teplicích nad Bečvou, Kelči a na Helfštýně, který je cílovou stanicí.

Start Helfštýnského okruhu na přerovském náměstí

K parádnímu vozu parádní oděv. Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Rakousko-uherská uniforma ke cadillacu

Někteří majitelé zvolili pro tento výjimečný okamžik dobový kostým. Například Ludvík Otto, jenž přijel v automobilu Cadillac z roku 1913, ohromil přítomné stylovou rakousko-uherskou uniformou.

„Vůz jsem objevil na hranicích mezi Spojenými státy a Kanadou v dosti zanedbaném stavu. Je výjimečný tím, že tento model Cadillacu je vůbec prvním autem na světě, vybaveným elektrickým startérem. Do té doby ho žádné auto nemělo," řekl pyšný vlastník.

„Má elektrické osvětlení a z té ne zcela standardní výbavy roku 1913 také kompresor na huštění pneumatik. Motor je čtyřválec, obsah šest litrů a výkon padesát koní," představil svou chloubu.

Veteráni v Teplicích nad Bečvou. 17. ročník Helfštýnského okruhu

Veteráni v Teplicích nad Bečvou. Foto: DENÍK/Liba Mátlová

Více než stoletý fiat a luxusní Španěl

Vůbec nejstarším automobilem, které se letos Helfštýnského okruhu zúčastnilo, byl ale Fiat Zero z roku 1912 Radomíra Gálíčka.

Obdiv přítomných sklízel také španělský automobil Hispano – Suisa z roku 1932, se kterým dorazil do Přerova Vladislav Novák z Uherského Hradiště. Vůz má pohnutou historii.

„Podařilo se mi ho koupit jako vrak, který shořel v Americe. Byl převezený do Evropy a jeho renovace trvala dva roky," přiblížil.

Luxusní vozidlo, které mohli obdivovat návštěvníci, bylo vyrobené ve Španělsku. Stroje se ale tehdy dělaly i ve Francii a Československu.

„Firma vyráběla jen podvozky, a ty si mohl koupit kdokoliv, kdo na to měl. Karosář pak dodatečně vyrobil karoserii. Dá se tedy říci, že ani jedna Hispano Suisa nemá stejný kabát. Spotřeba benzinu je 25 litrů na 100 kilometrů," vylíčil.

Start Helfštýnského okruhu na přerovském náměstí

Start Helfštýnského okruhu v Přerově. Foto: DENÍK/Petra Poláková-Uvírová

Nejstarší účastník: 86letý šofér motockylu

Vůbec nejstarším účastníkem, který se vydal na trasu Helfštýnského okruhu, byl šestaosmdesátiletý akademický sochař Miroslav Rybička z Ostravy. Ten dorazil na motocyklu belgické výroby La Mondiale z roku 1929.

„Stroj byl ve velice špatném stavu, když jsem ho koupil. Kamarádi z klubu si tedy významně ukazovali na čelo, že ten Ryba je blázen, že si takový šrot koupil. Za tři roky jsem ho uvedl do tohoto stavu a jezdím na něm už třicet let," řekl.

„Motocykl se tehdy objevil na světové výstavě v Paříži a koupil si ho nějaký movitý mládenec z Československa. Nebylo to ale zase tak výjimečné – v naší zemi v té době jezdilo neuvěřitelné množství různých značek – amerických, anglických, ale nejvíce německých, rakouských a italských," poznamenal.

Že staré motocykly lákají i ženy, dokazuje devětasedmdesá­tiletá Libuše Šulcová, která dorazila na motocyklu BSA se sajdkárou. Je manželkou syna Augustina Šulce, jenž byl spolumajitelem firmy bratři Šulcové.

„S bratrem Karlem dováželi v letech 1922 až 1940 anglické motocykly do České republiky. Bylo jich celkem 469," zmínila.

Veteráni v Teplicích nad Bečvou. 17. ročník Helfštýnského okruhu

Veteráni v Teplicích nad Bečvou. Foto: DENÍK/Liba Mátlová

Parádní počasí a nadšení diváci

Automobiloví a motocykloví veteráni si letos projíždku přerovským regionem jaksepatří užívali.

Počasí totiž spanilé jízdě přálo. Každý starosta obce, kterou stroje projížděly, navíc ocenil nejkrásnější motocykl a vůz pohárem.

„Zastávky na trase jsou tradičně v Lipníku, Přerově, Kelči, Teplicích nad Bečvou a na Helfštýně, kde je cíl. Nově je průjezdní kontrola také v Beňově, kde si to přála obec, a přibrzdí se i v Dřevohosticích a Bystřici pod Hostýnem," uzavřel organizátor akce Jiří Zemánek z Oldtimer clubu Helfštýn.