Už teď totiž začíná být kvalita ovzduší ve městě kvůli nadměrnému množství polétavého prachu srovnatelná například s Ostravskem.

VÍCE: Prach z Ostravy v Přerově zůstává, asi až do čtvrtka

„Nejhorší zpráva pro občana Přerova je, že strategie ministerstva, která se projevila v této supervizi, o dálničním obchvatu města až do roku 2025 nemluví,“ vysvětlil hlavní důvody svolání mimořádného zastupitelstva náměstek přerovského primátora Dušan Hluzín (TOP 09).

Radní na jednání přehráli přítomným v sále záznam, na kterém se ministr Vít Bárta vyjadřuje k problému dopravy v Přerově.

Šéf rezortu doslova uvedl, že považuje hustou dálniční síť na Moravě, již nazval velkým moravským kulaťákem, za „nemravnou“.

Záměry rezortu přijel místním objasnit náměstek ministra dopravy Ivo Vykydal.

„Supervize ještě není na vládě uzavřený materiál, protože se teprve bude schvalovat,“ vysvětlil a řekl, že finanční možnosti státu a potřeby obyvatel v oblasti dopravy jsou v rozporu.

Pro Přerov je podle něj požehnáním už to, že byla schválena stavba vnitřního průtahu městem. Ten zahrnuje jednak mimoúrovňové křížení v Předmostí a průpich.

„Na tuto akci už byly vyčleněny finanční prostředky,“ ubezpečil.

Vnitřní průtah by měl stát zhruba 900 milionů korun.

Za definitivní nepovažují superkoncepci ministerstva dopravy poslanci z Přerovska, kteří zaslali své interpelace Vítu Bártovi. K věci se vyjádřil i přerovský zastupitel Josef Nekl (KSČM).

„Jako člen hospodářského výboru sněmovny se superkoncepcí nesouhlasím a budeme tvrdě bojovat za to, aby byla přepracována. Nejsme v Přerově sami, ohrožených měst, kterých se to týká, je více,“ řekl.

Přerovský opoziční zastupitel Richard Šlechta (Společně pro Přerov) na jednání vyjádřil své pochybnosti o tom, zda je řešení dopravní situace Přerova také prioritou Olomouckého kraje.

„Byli jsme ubezpečováni, jak o Přerov dbají, ale dálnice Říkovice – Přerov a Přerov – Lipník je až priorita číslo devět. Přednost mají zcela jiné stavby, “ zmínil.

Říkovice - Přerov: prý priorita všech priorit

Náměstek olomouckého hejtmana Alois Mačák (ČSSD) to ale popřel.

„Úsek dálnice D1 Říkovice – Přerov je prioritou všech priorit a pro kraj má zásadní význam,“ hájil postoj kraje.

Že Přerovu pouhé odvedení dopravy z centra vnitřním průtahem nestačí, ukázala bouřlivá debata na jednání zastupitelstva. Zapojili se do ní nejen zastupitelé, ale i zástupci Olomouckého kraje, poslanci a podnikatelé.

Například zastupitelka Elena Grambličková z ODS řekla, že polétavý prach už ohrožuje zdraví obyvatel města.

Město podle ní nechalo analyzovat příčiny znečištění ovzduší v Přerově už v srpnu 2006.

„Údaje mluví o tom, že rozhodující podíl na znečišťování ovzduší nemá provoz stacionárních zdrojů, ale opakovaně se zviřující prach vlivem mimořádně frekventované vnitřní silniční dopravy. Ke zvýšení koncentrace dochází zejména v přízemní vrstvě, tedy ve výšce, v níž vzduch dýcháme. Proto má zásadní význam pro zlepšení kvality ovzduší zvýšení plynulosti a snížení hustoty dopravy,“ shrnula Grambličková.

Bez obchvatu se Přerov nemůže rozvíjet

Do debaty se vložili i místní podnikatelé, kterým vadí, že město kvůli chybějící dálnici přichází o investory. Například Antonín Prachař ze společnosti Omega servis se obává toho, že se Přerov kvůli chybějícímu dopravnímu napojení brzy dostane do izolace.

„Nedovedu si představit, že by těžká čtyřicetitunová vozidla nadále jezdila centrem Přerova. Proto se přimlouvám k tomu, aby zastupitelé moudře odmítli průtah městem a dále trvali na dálnici,“ řekl.

Na protest proti chybějící dálnici se vzdal funkce jednatele společnosti Přerovská rozvojová radní Václav Zatloukal (ČSSD).

„Bez obchvatu se Přerov nemůže rozvíjet,“ vysvětlil své rozhodnutí.

Zastupitelé nakonec drtivou většinou hlasů schválili jak výzvu, adresovanou ministerstvu dopravy, tak i petici k řešení situace.

„Současná situace je z důvodu obrovského množství automobilů neúnosná a bez zásahu státu prakticky neřešitelná. Je čas přejít od plánů a slibů ke konkrétní výstavbě,“ uvádí se mimo jiné v petici.

Pod tu se v Městském domě začali v pondělí podepisovat radní, zastupitelé i občané města.