Může za to teplotně nadprůměrná zima, která ale paradoxně klade na silničáře vyšší nároky. Údržbu cest nižších tříd totiž komplikují lokální námrazy a pokrývky sněhu.

Z meteorologického hlediska zimní období skončilo 29. února. Podle astronomického kalendáře ho jaro vystřídá až 20. března. Dalo by se však konstatovat, že zima v pravém slova smyslu vlastně ani nezačala.

Rekonstrukce na hradě Helfštýn - nové prosklené zastřešení renesančního paláce
Helfštýn otevírá. Takto teď vypadá s prosklenou novinkou

Mimořádně nadnormální teplo

Podle předběžných údajů Českého hydrometeorologického ústavu (ČHMÚ) je toto období v Olomouckém kraji nejteplejší za posledních 10 roků. Teploty mezi prosincem 2019 a únorem 2020 byly o 3,2 stupně Celsia nad průměrem z let 1981-2010. Ten činí -2,5 stupně.

„Listopad, prosinec a únor byly klasifikovány jako teplotně mimořádně nadnormální měsíce. Leden jako nadnormální,“ informovala Veronika Šustková z oddělení meteorologie a klimatologie ČHMÚ.

Lehce nadprůměrná je končící zima i z hlediska srážek. V porovnání s normálem spadlo 122 procent vody, což je 2. nejvyšší množství za uplynulé desetiletí. Srážkově chudý leden vyvážily dešťové přeháňky v únoru.

Zatímco loni v lednu a začátkem února téměř denně sněžilo a údržba silnic probíhala i několik dní bez přerušení, letos spíše prší. Například na území Olomouce v minulých týdnech sněžilo pouze 18. ledna a 11. února. V obou případech zem zmizela pod centimetrovou vrstvou bílé pokrývky, která brzy roztála.

„Během ledna spadlo v kraji průměrně 10 centimetrů nového sněhu. V únoru to bylo 15,2 centimetru. Nejvíce na Šeráku, a to 112 centimetrů,“ doplnila předběžná data Veronika Šustková z ČHMÚ.

Stavba estakády v Přerově - Předmostí na příjezdu od Olomouce. 2. března 2020
Estakáda v Předmostí: takto teď vypadá. Jak pokračují v Polní?

Náročnější "lokální" zima

Takové počasí by logicky mělo dělat radost silničářům. Jenomže veget v pracovní době se u Správy silnic Olomouckého kraje (SSOK) nekoná. Spíše naopak.

„Letošní zima je pro nás docela nepříjemná. V některých ohledech klade zejména na řídící pracovníky vyšší nároky než zima minulá,“ zdůraznil provozní náměstek SSOK Jan Škrabal.

Proč, když auta s pluhy a posypovým materiálem jsou více v garážích než v terénu a řidiči nemusí řešit tolik kritických situací?

Důvodem je častý výskyt proměnlivého větru, kvůli němuž se led a sníh na vozovce objevuje pouze lokálně. Zatímco v jednom úseku může být kalamita, o kousek dál zimu nic nepřipomíná.

„V těchto podmínkách se ne vždy podaří nalézt všechny úseky silnic se sníženou sjízdností. Občas tak dochází k provedení údržby i v místech, kde není nutná, nebo naopak se sjízdnost sníží chvíli po naší kontrole,“ vysvětlil Škrabal.

Těžké je pro jeho kolegy určit i množství zbytkové soli na silnici. Paradoxně tak z jednoho mikroregionu znějí stížnosti lidí na zbytečně provedenou i na nedostatečnou zimní údržbu.

Při plošném výjezdu je situace přehlednější, ale časově náročnější. Shrnutí sněhu i posypání kluzkého povrchu se postupně dočkají všechny udržované úseky v kraji.

Cyklověž. Ilustrační foto
Hranice přidaly na investice, bude cyklověž i světelná křižovatka

Drolící se vozovky

Aktuální klimatické podmínky dělají silničářům radost alespoň z ekonomického hlediska. Například jenom v lednu ušetřili z ročního rozpočtu oproti loňským statistikám 18 902 500 korun.

Peníze poputují mimo jiné na údržbu a opravy krajských silnic II. a III. třídy.

V zimním období bývají opravovány jen nebezpečné výtluky. Ostatní práce začnou na jaře.

Koncem loňského roku vyhlásila Pojišťovna Generali v rámci svého projektu Výmoly.cz výsledky 9. ročníku ceny Nejhorší díra republiky. Hlasování v Olomouckém kraji přinesly prvenství silnici v Jindřichově na Přerovsku.

„Podle řidičů je povrch vozovky tak nekvalitní, že se drolí pod projíždějícími auty,“ popsal mluvčí pojišťovny Honza Marek.

Katastrofální stav se týká i úseku Troubelice – Klopina. Zda dojde k nápravě už letos, provozní náměstek SSOK neprozradil.

Zmínil pouze přípravy projektu na rekonstrukci silnice mezi Uničovem a Troubelicemi. Ta v anketě skončila na třetím místě, protože se drolí směrem ke krajnici.

„Zahájení prací je závislé na provozu obaloven a na povětrnostních podmínkách vhodných pro jednotlivé technologie. Obvykle tyto podmínky bývají splněny v první polovině dubna,“ uzavřel Jan Škrabal. 

Třída Čs. armády na průtahu Hranicemi po silnici 35. Ilustrační foto
Na průtahu Hranicemi jsou překračovány hlukové limity. ŘSD nemá výjimku

Výše nákladů za zimní údržbu v Olomouckém kraji

2020 – 185 700 000 korun (roční plán)

2019 – 186 362 541 korun

2018 – 185 450 249 korun

2017 – 164 890 126 korun

Finance SSOK vynaložené v lednu na údržbu krajských silnic

2020 – 33 754 232 korun

2019 – 52 565 732 korun

2018 – 32 386 314 korun

2017 – 36 516 864 korun

Statistiky údržby krajských silnic, listopad 2019 (2018) až únor 2020 (2019)

Najeto kilometrů: 252 160 (456 147)

Využito posypové soli: 6 400 tun (13 523 tun)

Využito interních posypových materiálů: 5 862 tun (12 208 tun)