„Máme navezený materiál i finanční prostředky,“ hlásí ředitel SSOK Drahomír Babnič. Poprvé v historii Olomouckého kraje však nebude správa silnic udržovat silnice první, ale jen druhé a třetí třídy. Stát si na zajištění této služby vybral společenství tří soukromých firem. Hejtmanství takový postup kritizuje.
„Jsem sice zastáncem hospodárnosti, ale ne takové, která odporuje zdravému rozumu. Vždyť úseky silnic první třídy teď naše sypače budou jen projíždět se zdviženými pluhy, aby se po nich dostali na cesty nižších tříd, které mají udržovat,“ vyjádřil se hejtman kraje Ladislav Okleštěk.
V konkurzu uspěli jiní
Konkurzu na údržbu silnic prvních tříd se zúčastnila i správa silnic, ale stát ji nevybral.
„Otázkou je, jak bude údržba fungovat v případě nějaké silnější zimy,“ uvažuje Drahomír Babnič.
Když Správě silnic Olomouckého kraje skončila smlouva, ministerstvo dopravy v rámci dosažení úspor vypsalo tendr, ve kterém zvítězilo sdružení firem v čele se Eurovií.
„To bude mít zimní údržbu silnic první třídy na starosti dalších osm let,“ upřesnil ředitel olomoucké pobočky Ředitelství silnic a dálnic Martin Smolka.
Kraj se postará o 3000 kilometrů
Cestáři už kvůli změně přepracovali systém okruhů, kde údržbu prováděli. Z původních sedmaosmdesáti jich zůstalo sedmdesát tři.
„Kraj se během zimy postará asi o tři tisíce kilometrů vozovek,“ sdělil vedoucí oddělení silničního hospodářství František Pěruška.
Krajští silničáři plánují během nadcházející zimní sezony více solit. Chemicky ošetřených úseků bude o 160 kilometrů více než vloni. Minulá zima přišla cestáře na dvě stě milionů korun.
Jak bude vypadat letošní zima, to si meteorologové netroufají odhadovat. „Na takovou otázku vám žádný seriózní meteorolog neodpoví,“ reagovala ostravská pobočka Českého hydrometeorologického ústavu. (amb, jon)